Lärarbristen slår hårt mot skolan i Kalknäs. Här går drygt 40 elever från förskoleklass upp till årskurs sex. De elever som går i den sammanslagna tre-fyran har helt saknat behöriga lärare de senaste två läsåren.
– Att driva en skola helt utan behöriga lärare under en lång rad år tror jag inte är bra, det får konsekvenser för elevernas inlärning, säger Håkan Byström, rektor på Kalknäs skola.
Behörig lärare flyttade
Det finns 3,5 lärartjänster i teoretiska ämnen och det är bara halvtidstjänsten som har en behörig lärare. Sommaren 2016 slutade en behörig lärare och då funderade flera föräldrar på att flytta sina barn från skolan.
– Det är svårt att veta var gränsen går. Vi funderade på att flytta, men han trivdes jättebra och ville inte flytta, säger Jeanette Westlund, som har två barn på skolan och sonen går nu i sexan.
Fördelar med byskola
Flera föräldrar ser fördelar med en liten skola, där klasserna inte är större än 10-15 elever.
– Alla barnen känner varandra och här blir de sedda, säger Karin Sellgren, som också har en son i sexan.
Kalknäs ligger tre mil från Sollefteå och hela Sollefteå kommun har svårt att rekrytera behöriga lärare. Det gör att rektorn ser en fara i att locka till sig lärare genom att erbjuda högre lön.
Risk att locka med högre lön
– Lyfter vi någon lärare från en skola till en annan uppstår problemet ändå.
Att konkurrera om lärare med bättre betalt kan också leda till sämre kontinuitet för eleverna, om lärarna byter skola för att få upp lönen.
– Höga löner är viktigt, men jag tror inte att det är bra konkurrensmedel ur den synpunkten. Man lockar dem ena året och tappar dem året därpå, menar Håkan Byström.
Obehöriga lärare får stöttning
Nu jobbar han för att de obehöriga lärarna på Kalknäs skola ska få rätt stöttning och sedan hoppas han att de ska vilja läsa till lärare. Han tror på en lösning, men menar att det finns ett generellt problem med bristen på obehöriga lärare.
- Mitt uppdrag som rektor är att garantera en likvärdig utbildning. Kan inte vi göra det på grund av att vi saknar personal, då måste vi ställa oss frågan, kan vi ha de enheterna kvar? säger Håkan Byström.