Två av cykelmärkena som testats klarar inte vatten och en går för snabbt för att få köras i trafik. Det framgår av Testfaktas test som publiceras i både Dagens Nyheter och Göteborgs Posten.
Försäljningen av elcyklar ökar snabbt i Sverige och testerna har utförts på sex av de billigare modellerna som säljs i landet. Resultatet visar att ett stort problem är bromsarna.
– Den typ av bromsar som används är gjorda för vanliga cyklar. På elcyklar som både går snabbare och är tyngre räcker de inte till, säger Ernst Brust, vd på det tyska laboratoriet Velotech som utfört bromstesterna.
Det är luddigt hur bromskraven på elcyklar ser ut enligt svensk lag men det finns ett övergripande krav på att elcyklarna måste vara säkra.
– Om de inte uppfyller kraven i standarden tyder det på att de inte uppfyller lagkravet. Det här är något vi kan behöva titta närmare på, säger Carl Axel Sundström på Arbetsmiljöverket, som tillsammans med Tranportstyrelsen är tillsynsmyndighet.
Så gjordes testet:
På uppdrag av Testfakta har de tyska laboratorierna SLG (SLG Pruef- und Zertifizierungs GmbH) och Velotech testat sex elcyklar av citybike-typ, maxpris 16 500 kronor.
Alla testade elcyklar är utrustade med handbroms i form av fälgbromsar, (förutom Batavus som har rullbroms) och fotbroms (navbroms). Cyklarna väger 22-26 kilo.
Källa: DN