Hårt arbete och lång väntan. Det är vad som väntar många brottsoffer som vill få ut sitt skadestånd i Sverige. Sedan ett år tillbaka har väntan dessutom varit längre än vanligt för många. Brottsoffermyndigheten är nämligen överbelastad.
– En av anledningarna är att vi hade en del personalomsättning förra året och det gjorde helt enkelt att vi hade färre handläggare som kunde avgöra våra ärenden. Sedan har vi också behövt lägga en del tid och resurser på ärenden som vi fick in med anledning av terrorattentatet i Stockholm, säger Åsa Lundmark som är chef på brottskadeenheten.
Kan ha fått vänta längre än ett halvår
Den genomsnittliga handläggningstiden ökade från 49 dagar 2017 till 67 förra året. Men ovanligt många har fått vänta längre än så, i dagsläget uppskattar myndigheten att några 100 fått vänta i mer än tre månader och en del i ett halvår.
– Men det kan också bero på att det är väldigt komplicerade ärenden, säger Åsa Lundmark.
Anställt ny personal
För att komma till rätta med situationen säger Åsa Lundmark att myndigheten haft personal som jobbat övertid och att de anställt ny personal.
– Vi beklagar såklart att brottsoffren får vänta på sina besked och vi jobbar på allt vi kan, säger hon.
Brottsoffermyndigheten kommer också skicka ut information till berörda om varför besked dröjer.