Modellen är hämtad från Frankrike där bilar som släpper ut över en viss gräns påförs en försäljningsskatt som går som bonus till de bilar vars utsläpp ligger under ett visst värde.
Systemet kallas ”Bonus-Malus” i Frankrike; bonus till bilar med låga utsläpp, som betalas av malus; bilar med stora usläpp. Ordet ”malus” är latin för ”dåligt”.
– Med det här systemet kan vi enligt regeringens egna experter minska utsläppen med 25 procent till år 2020, säger näringsminister Annie Lööf till SVT Nyheter.
Koldioxidutsläppen har stadigt minskat i Sverige fram till 2010. Men då ökade utsläppen plötsligt med elva procent. En tredjedel av ökningen kommer från transportsektorn.
Centerpartiet driver kravet på Robin Hood-skatten, som ska gälla på nya bilar, i förhandlingarna inför höstbudgeten.
Men frågan är om ett sådant system kan sjösättas redan till nästa år. Det krävs en noggrann utredning för att systemet ska bli rättvist.
Annie Lööf vill att skatten tas ut i flera steg med principen att ju mer bilen släpper ut, desto högre skatt.