• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT

Champagne – svensk vardagslyx

Uppdaterad
Publicerad

Vi svenskar blir allt mer benägna att unna oss ett glas champagne.

Inför millennieskiftet sköt det svenska champagnedrickandet i höjden – försäljningen dubblerades från året innan.

Sedan dess har festen fortsatt och det nordfranska vinet har gått från vräkig hedonism till folklig vardagslyx.

Fortsatt ekonomisk kris och konkurrens från billigare bubbel har gjort att den globala försäljningen av riktigt champagne har rasat två år i rad.

Undantag

Men Sverige är ett undantagsland. Här blir vi allt mer benägna att lägga några extra hundralappar för att kunna skåla i världens mest berömda vin.

– Det smäller och sprudlar, det rör sig och är vackert i glasen. Det är någonting speciellt, och då tycker många att det kan få kosta mer, säger matbloggaren och dryckesutbildaren Anders Öhman.

Extrapengarna som den riktiga champagnen kostar ger finare bubblor och en torrare och mer komplex smak som passar bättre till mat.

Och fler har också upptäckt champagne som en typ av vin bland andra – som kan drickas på samma sätt, till måltiden.

– Det enda man ska undvika är stark mat, som chili, eftersom bubblorna förstärker hettan, säger Anders Öhman.

Flera orsaker

Han ser flera orsaker till att champagnen populariserats de senaste 15-20 åren. Bra ekonomi, bättre utbud, och ett växande intresse för mat och dryck, till exempel.

– Det är inte snobbigt längre. I början av 90-talet höjde man på ögonbrynen om någon köpte champagne men i dag är det många som dricker det året runt.

Inte minst spelade själva millennieskiftet en stor roll.

– Jag tror att det var många som inte tidigare hade provat på champagne som gjorde det då. Vi märkte en extrem försäljningsökning vid nyåret 1999, och sedan dess har utvecklingen fortsatt, säger Björn Lundqvist, statistikchef på Systembolagets presstjänst.

Förra året sålde Systembolaget 1,2 miljoner liter champagne och åtta miljoner liter mousserande vin, som cava, cremant och prosecco. Det var en liten dipp i en annars tvärt stigande kurva och i år spås nya rekord.

Mest i december

En fjärdedel av allt bubbel säljs i december, särskilt dagarna före nyår.

– Men spara inte flaskan till tolvslaget om du har betalat dyra pengar. Då har alla ätit och druckit hela kvällen och ingen känner längre vad det smakar, säger Anders Öhman.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.