Under söndagen meddelade de strejkande SAS-piloterna att de slutar att flyga hem strandsatta charterresenärer från och med i morgon, måndag.
Pilotfackens besked ställer till det för charterbolagen eftersom flera av deras kunder fortfarande befinner sig på sina resmål, ovetandes om när de får flyga hem igen.
– Det är något som får besvärliga konsekvenser för oss och naturligtvis för våra kunder, som blir ytterligare försenade, säger Claes Pellvik.
”Oerhört svår att hitta alternativa flyg”
Facken argumenterar för att flyg satts in till populära och väl trafikerade semesterdestinationer, som Rhodos, Kreta och Split, varifrån det finns alternativa resvägar. Men det argumentet köper inte Claes Pellvik.
– Det här är uppgifter som inte stämmer. Det är oerhört svår att hitta alternativa flyg eftersom hela Europas flygindustri går för högvarv, säger han.
Sedan i fredags har huvudparten av Vings kunder kunnat resa hem igen. Men för 150 kunder, vars hemresa var planerad till måndagen, är läget ovisst.
– Antagligen kommer SAS inte att kunna flyga det och därför letar vi efter alternativa avgångar för dem, säger Claes Pellvik.
Apollo: ”Det finns inga alternativ”
Även charterbolaget Apollo är besvikna över pilotfackens besked. Enligt bolagets kommunikationschef, Sandra Miller Kinge, är cirka 5 000 Apollo-kunder, varav 300 svenska, strandsatta.
– De är jättebesvikna, precis som vi. Det finns de som behöver resa hem av medicinska skäl, de som ska hem till sina jobb och andra viktiga saker. Vi försöker ta hand om dem på bästa sätt, men vi har inget svar på när de får åka hem och det upplevs såklart som jobbigt.
Dessutom har cirka 15 000 kunder, däribland 4 000 svenska, fått sina semestrar inställda på grund av strejken, säger hon.
Liksom Ving anser Apollo att pilotfackens argument om alternativa resvägar inte håller.
– Om det hade funnits ersättningstrafik så hade vi bokat in dem på den. Hela flygindustrin är hårt ansatt. Det finns inga alternativ, säger Sandra Miller Kinge.