Chatroboten ChatGPT kan med hjälp av artificiell intelligens både resonera och producera långa texter på kort tid. Texterna är inte sökningsbara och tekniken har fått stor uppmärksamhet inom skolan för att den öppnar för fler möjligheter till fusk.
– Bara senaste veckan har jag hittat fem elever som har använt ChatGPT, säger Shermake Guled, lärare på Nils Erikssongymnasiet i Trollhättan där lärare från olika skolor träffats för att diskutera AI-utvecklingen.
”Chatboten har så mycket muskler”
Problemet är aktuellt inför vårens nationella prov, där gymnasietreorna ska skriva tal hemma som de sedan framför i skolan. Detta trots att Skolverket avråder från att använda inlämningsuppgifter som gjorts hemma som betygsunderlag.
– Det blir motsägelsefullt att dessa resultat ska väga tyngre. Jag vet ju inte varifrån det kommer, säger Henrik Birkebo, lärare på Magnus Åbergsgymnasiet i Trollhättan.
Han medger att risken att någon annan skriver talet, eller andra hemuppgifter, alltid har funnits.
– Det som gör det extra angeläget nu är att den här chatboten har så mycket muskler, säger han.
Skolverket vill se ändring
I höst kommer Skolverket att ändra sina riktlinjer för den muntliga delen av proven. Vad gäller talet så ska framförandet väga tyngre än tidigare, jämfört med talmanuset som skrivs hemma.
– Att man viktar om kanske inte löser problemet helt. Att eleven får förbereda talet hemma är naturligtvis en svaghet, säger Anders Boman, enhetschef på Skolverket.
Målet framöver är att komma ifrån betygsgrundande moment som förbereds hemma.
Varför anpassar ni er inte snabbare, den tekniska utvecklingen går ju fortare?
– Ett nationellt prov tar två år att göra och ska hinna testas på hundratals elever. Då hamnar man i diskussionen om det är värt att göra provet. Jag menar att det är det, men jag viftar inte bort problemet, säger Boman.
I klippet berättar lärare om hur de försöker förhindra fusk.