Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Kanske kommer det vara ett verktyg lite som miniräknaren”, säger Olof Mogren om ChatGPT.

Så kan skolan få nytta av textroboten – ”Som när miniräknaren kom”

Uppdaterad
Publicerad

Textroboten hjälper elever att fuska med uppsatsinlämningar. AI-forskaren Olof Mogren berättar om vilka möjligheter den nya tekniken kan ge i undervisningen.

– Man borde inte vara så rädd för det här. Det är ingen person som skriver texten. Det är en maskin.

Olof Mogren, forskningsledare inom AI på forskningsinstitutet RISE, är inte förvånad över att textroboten Chat GPT använts för fusk. Enligt honom är en trolig utveckling att lärare inte kommer kunna betygsätta texter som är skrivna utanför klassrummet.

Försök har gjorts med att använda sig av antifuskprogram som ska kunna se om en text är skriven av en människa eller en maskin, men det är något som Olof Mogren tror kommer vara svårt att få att fungera.

– Man har redan idag fått visat resultat som säger att det är ganska lätt att lura programmen, säger han i SVT:s Aktuellt.

En hjälplärare

Däremot menar han att det finns andra användningsområden för den här roboten som skulle underlätta för både lärare och elever i skolan.

– Den kan vara en hjälplärare som du kan fråga saker och den kan förklara saker för dig.

Till skillnad från mätverktyg kommer roboten däremot att göra faktafel.

– Det är jätteviktigt att vi tänker på det. Det måste vi lära oss av framöver när vi har den här tekniken. Den gör mycket bra men den kommer göra fel.

Hör Olof Mogren i videon ovan om hur AI kan göra nytta i undervisningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.