Chatta med psykologen om skärmtid för barn och unga

Ingen skärmtid alls för barn under två år och max en timme om dagen för barn mellan 2 och 5 år. Det ingår i Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer. Vad undrar du om skärmtid för barn och unga? Ställ dina frågor till psykologen Siri Helle som chattar klockan 17.

Ingen skärmtid alls för barn under två år och max en timme om dagen för barn mellan 2 och 5 år. Det ingår i Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer. Vad undrar du om skärmtid för barn och unga? Ställ dina frågor till psykologen Siri Helle som chattar klockan 17.

Två pojkar sitter på en soffa.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Blandade reaktioner på FHM:s rekommendationer. Foto: Åsa Wendel.

Unga och skärmtid – chatta med psykologen

Pinnat inlägg

Det var alla frågor som hanns med idag! Stort tack alla ni som hört av er. I december kommer Folkhälsomyndigheten att släppa mer detaljerad vägledning för föräldrar och andra viktiga vuxna.

Fler råd och verktyg finns hos bland andra Mediemyndigheten och BRIS. Lycka till!

David • Om vi sätter ett tak på skärmtiden men barnet använder sin skärm för att spela spel där de lär sig något nytt, som till exempel historia eller matematik, borde vi då ha olika regler för lärande och underhållning, eller ska vi bara fokusera på den totala skärmtiden oavsett innehåll?

Innehållet spelar stor roll! Spel, hobbys och umgänge på nätet som gör att man mår bra kan stärka hälsan. Nätmobbing, slöscrollande och skadligt innehåll gör att man mår sämre.

Tiden är en faktor men vad som händer på skärmen är viktigare, enligt forskning.

Läs böcker • En sak jag märkt som vuxen. Ordförrådet blir mycket sämre om man inte läser böcker, riktiga böcker, eller i läsplatta.

Det är sant - vi blir bra på det vi övar oss i. Man ser att unga som spelar mycket datorspel får snabbare reaktionstid, problemlösningsförmåga och tränar sin engelska. Det är viktigt att ha en balans så att man får öva sig i det man behöver för livet!

Undrar • Hej, jag undrar vad psykologen Siri Helle har för kompetens när det gäller att uttala sig specifikt om vad barn och unga behöver och hur de har det i skolan och/eller hemmet? Hur har hon i rollen som psykolog arbetat med det?

Tack för frågan! Utöver mitt arbete som behandlande psykolog har jag skrivit en självhjälpsbok som sammanfattar forskningsläget och en rapport om hur ungas mående påverkas av skärmar och sociala medier.

Johansson • Intressant och samtidigt beklagligt att det är fokus på kvantitet och inte vad som görs. Min gymnasietid präglades av många timmar programmering vilket lett till vidareutbildning och jobb inom närliggande områden.

Dumt att inte uppmuntra till mer kreativitet och skapande.

"Döskrollande" på sociala medier kan gärna få hållas till minimala nivåer för min del.

Ja, det är olyckligt att dra all skärmtid över en kam.

Will • Vad baseras dessa rekommendationer på? Observationsstudier? Rena gissningar? Är det något som är farligt för folkhälsan är det att lättvindigt ge allmängiltiga ångestframkallande "rekommendationer". Ska ensamstående mammor som försöker få ihop vardagen ha ångest för en till sak om de råkar låta sina barn kolla tv? Sociala medier fattar vem som helst att det kan orsaka psykisk ohälsa men att dra allt över en kam och kalla det "skärmtid" är väl ändå nonsens?

Rekommendationerna bygger på Folkhälsomyndighetens forskningssammanfattning som publicerades tidigare i somras. Det är svårt att ge råd till en hel befolkning - för många kommer nog dessa rekommendationer att skära sig med hur man agerar i vardagen. En tonåring som sköter skolan, rör på sig, sover och mår bra kan lugnt spela datorspel. Det här är rekommendationer, inte absoluta sanningar.

Hamdija • Vad menas med "skärmtid"? Om jag låter en klass med elever i skolan se på Julkalender och Lilla Aktuellt har de då "brännt" sin 1 timme av skärmtid?

Rekommendationerna handlar bara om fritiden, inte skolan.

José • Betyder det att ett barn under 2 år gammal inte är rekommenderad att prata på skype etc med familj?

Rekommendationerna gör ett undantag för videosamtal och säger att det kan vara okej även för små barn.

Suzanne • Hur mycket forskning ligger bakom detta beslut och hur stark är den. Vad jag förstår är området fortfarande ganska obeforskat? Är det inte lite magstarkt att just FHM kommer med dessa rekommendationer när det inte finns mer nyanserad forskning? Det sätter en oerhörd press och stress på föräldrar i ett samhälle där familjen förväntas klara all barnuppfostran, arbete och ett sunt liv? It takes a Village...

Vissa saker vet vi tydligt från forskningen, t ex att skärmanvändande på natten försvårar sömnen. Däremot finns det mycket vi inte vet. Att sätta tidsgränser för ungas skärmanvändning är ett sådant kontroversiellt råd där forskningen är spretig.

Samtidigt är det många föräldrar som efterfrågat tidsgränser. Antagligen är det därför FoHM ger rekommendationer om det, trots att forskningen inte är tydlig där.

Tack för alla frågor! Vi hinner med några till.

Anna • Jag tycker att något som lätt försvinner i den här debatten är att man måste ha i åtanke att skärmen oftast ersätter ett *behov* som finns hos barnet. Eller för all del även hos många vuxna – men barn har ju i allmänhet mindre spärrar och är givetvis mer känsliga för påverkan.

Det talas om att begränsa skärmtiden – men om du bara tar bort mobilen så finns behovet kvar. Jag tror att vi måste prata mycket mer om hur vi kan programmera om våra hjärnor, bort från "snabb tillfredsställelse" så att barnen (och även många vuxna, som sitter alldeles för mycket vid skärmen) lär sig att tänka mer långsiktigt, analysera, och ha tålamod, samt öva upp empati för andra människor.

Annars är risken alltid stor för konflikter om en vuxen bara tar mobilen ifrån barnet och säger att "nu är det nog". Det blir som att ta drogen från en missbrukare, och många unga kommer att sitta med mobilen i smyg, eller på natten.

Men hur kommer vi dit? Hur programmerar vi om vårt "tänk"? Det tycker jag personligen är den stora frågan.

Helt rätt! När man fastnar i problematiskt användande handlar det ofta om att man saknar andra verktyg att hantera stress, uttråkning, rastlöshet mm. Det är något vi borde få träna på från unga år! I brist på det får man läsa på som vuxen. Det finns många böcker och poddar på ämnet.