När en cykelolycka väl sker skyddar hjälmen huvudet och hjärnan, detta är väl belagt i forskningen. Enligt en studie från ett försäkringsbolag kan hjälmanvändning förhindra 60 procent av alla svåra skallskador som annars skulle kunna orsaka kroniska besvär. Dessutom förhindras fyra av tio allvarliga ansiktsskador. Rapporten baseras på 55 000 skador inrapporterade till svenska akutsjukhus mellan 2003 och 2012.
Enligt Socialstyrelsen har antalet barn akutvårdats för huvudskador orsakade av cykelolyckor minskat drastiskt sedan hjälmtvånget infördes 2005. En KTH-studie baserad på datorsimulerade olyckor har på detaljnivå visat hur hjälmen, förutom att minska risken för skallfraktur, även reducerat risken för hjärnskakning.
Skyddande peruk?
Hjälmanvändning kan enligt vissa studier också betyda ökad risk. En brittisk forskningsrapport från 2007 ger vid handen att bilister lämnar betydligt mindre ”vingelmån” när de kör om cyklister utrustade med hjälm. Detta gäller särskilt yrkesförare i tunga fordon. Samma studie visade att förarna visade större hänsyn när den manlige cyklist som deltog i experimentet bar långhårig peruk.
Annan forskning har visat hur människor anpassar sitt beteende till den upplevda risken. Det skulle kunna innebära att en cyklist trampar lite snabbare och blir mer oförsiktig i trafiken när vederbörande använder hjälm eftersom det känns mer säkert då.
Minskar inte olycksrisken
Ökad hjälmanvändning är naturligtvis inte detsamma som minskad olycksrisk. En OECD-rapport om cykling och säkerhet visar att i länder där många cyklar, som exempelvis Danmark och Nederländerna, är risken att skadas i en cykelolycka liten jämfört med andra länder, trots att andelen danskar och nederländare som använder hjälm är liten.
I länder där befolkningen cyklar mindre, som exempelvis USA och Storbritannien, är riskerna för att skadas betydligt större, trots att andelen cyklister med hjälm är hög. En avgörande faktor för risknivån är hur utbyggt cykelvägnätet är och vilken kvalitet det håller när det gäller utrymme, belysning och sikt.
Oftast singelolyckor
Det talas ofta om ”friktionen” mellan cykel- och biltrafik. En kamp om utrymmet där cyklisten är den som löper störst risk att bli skadad.
Men faktum är att de flesta cykelolyckor sker helt utan inblandning av bilar. Vägtrafikinstitutet VTI:s studie visade att 80 procent av de cyklister som sökte akutsjukvård hade skadats i singelolyckor, helt utan inblandning av vare sig bilar eller andra cyklister.