Just nu är en procent av alla bilar som rullar på de svenska vägarna elbilar, men den siffran ser ut att växa. Av alla nyregistrerade bilar under första halvan av 2020 var åtta procent elbilar, det är åtta gånger fler än för fem år sedan, enligt Bil Sweden. Motorjournalisten Jonas Fröberg tror att skiftet att det kommer säljas fler elbilar än bilar som drivs på fossila bränslen, infaller år 2030.
– Men det beror väldigt mycket på statliga subventioner av elbilar och hur fossilbilar beskattas, säger Jonas Fröberg.
Batteripriset fallit med 90%
Batteriet står för nästan hälften av kostnaden för en ny elbil och dyra batterier har länge bidragit till att hålla elbilspriserna uppe. Men hård konkurrens och teknikutveckling har skapat prispress och de senaste tio åren har batteripriserna fallit med nästan 90 procent, enligt Bloomberg New Energy Finance. Peter Carlsson, vd hos batteriföretaget Northvolt, tror att det snart finns elbilar som kan mäta sig i alla prisklasser.
– Mellan 2025 och 2030 kommer kostnaden för batterierna gå ner till den punkt när elbilarna blir kostnadseffektiva i alla produktsegment. Då blir elbilar helt konkurrenskraftiga, även i låga prissegment.
Bilar med förbränningsmotor dyrare alternativ
Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, tror att skiftet är närmare än så, mycket på grund av sjunkande batteripriser.
– Om ungefär 3 år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath.
Författaren och motorjournalisten Jan-Erik Berggren tror att elbilarna går om fossilbilarna år 2028, men säger att det hade kunnat ske tidigare. Att det kommer nu beror till stor del på nya EU-krav.
– Tillverkarna har kunnat göra elbilar länge rent tekniskt, men det är politikernas nya regler, i samklang med klimatdebatten, som gör att omställningen kommer.
Hoppas fossilbilar slutar säljas inom tio år
I Sverige vill regeringen att nya fossilbilar ska sluta säljas senast år 2030, en utredning om det ska vara klar nästa år.
Maria Bratt Börjesson, professor i nationalekonomi, tror att elbilarna tar över år 2026, men det krävs mycket av politikerna för att omställningen ska lyckas. Framförallt måste elnätet byggas ut så det blir möjligt att sätta upp laddstolpar över hela landet.
– Att bygga ut infrastruktur för laddning kommer marknaden klara. Men det är kablarna fram till vägen är som är problemet.
Ekonomibyrån publiceras varje tisdagskväll på SVT Play. Det sänds också i SVT2 tisdagar 21.45
Programledare: Alexander Norén