Närmare 1 600 konsumenter har sedan 2018 klagat till konsumentmyndigheter i Sverige och Danmark gällande de danskägda nätbutikerna Pluus, Buuks och Sayve, och deras gemensamma kundklubb. Majoriteten av klagomålen har inkommit under 2020 och 2021.
Återkommande i kritiken från konsumenterna är att de inte insett att betalningsuppgifterna som uppgetts för att göra vad de trodde var engångsköp, även skulle användas för autodebitering av en månadsavgift till sajternas kundklubb.
”Abonnemangsbaserad försäljning är relativt nytt, och därför finns risken att vissa konsumenter missförstår köpformen”, skriver nätbutikernas administrativa direktör Rasmus Andersen i ett mejl till SVT:s konsumentredaktion Plus.
”Lyckligtvis finner vi att våra medlemmar förstår konceptet i överväldigande grad och är nöjda med sina abonnemang.
“Försöker vara tydliga”
Enligt Andersen har man på flera sätt försökt göra det tydligt för konsumenterna att de rabatterade priserna på sajterna förutsätter medlemskap i en kundklubb.
”Bland annat på webbshoppens förstasida, i anslutning till alla priser och i samband med ”check out” och i den orderbekräftelse som skickas via mejl framgår de fullständiga medlemsvillkoren.”
Medlemskapet kostar 129 kronor per månad och enligt Andersen förbättrar man löpande informationen på sajterna.
Olika myndigheter – olika bedömningar
I Sverige har Allmänna reklamationsnämnden i flera fall bedömt att nätbutikerna varit tillräckligt tydliga mot kunderna. Men samtidigt har hundratals anmälningar till en annan svensk myndighet, Konsumentverket, lett till kontakter med den danska konsumentombudsmannen (Forbrugerombudsmanden), som i sin tur gjort motsatt bedömning.
Forbrugerombudsmanden har nu stämt nätbutikerna och vill att abonnemangsavtalen ogiltigförklaras och att både svenska och danska kunder kompenseras.
Nätbutikerna vill inte kommentera detaljer kring den pågående domstolsprocessen, men bestrider Forbrugerombudsmandens påståenden och anser att man följer rådande lagstiftning.