Livsmedelsföretagen: ”Salt är en smakförstärkare”

Uppdaterad
Publicerad

Enligt de officiella rekommendationer som används i Sverige borde vi i genomsnitt äta sex gram salt om dagen men de flesta av oss äter betydligt mer än så. SVT Nyheter har undersökt hur mycket salt en rad färdiglagade rätter innehåller per portion. Flera produkter innehåller nästan hela dagsrekommendationen.

Livsmedelsföretagen är medvetna om de höga salthalterna men menar att det gör att maten smakar godare.

Varför har ni så mycket salt i maten?

– Salt fyller en funktion som både smakbärare och så bidrar det med vissa tekniska egenskaper, till exempel kan salt hjälpa till att bibehålla livsmedlets struktur eller konsistens. Vilket kan göra det komplicerat ibland att sänka salthalten i vissa produkter, säger Maria Svantemark, hållbarhetschef Findus Norden.

– Vi håller ju på att se över saltinnehållet, och vi ligger som sagt ett par decimaler över. Men smak har gått före i det här fallet, och salt är en smaksättare. Nu har vi genom våra konsumenttester fått kvitto på att det går att sänka salthalten i sopporna och det kommer vi att göra, säger Margareta Lantz, presschef Orkla Foods Sverige, som äger Felix.

Salt en smakförstärkare

Av de färdigrätter som SVT Nyheter undersökt innehåller en portion Skomakarens pannbiff från Gooh!, 7,1 gram salt, alltså mer än det uppsatta målet för dagligt saltintag.

– I våra Gooh!-rätter är det ju så att en del innehåller en hel del salt. Och det kommer ju från att salt är en smakförstärkare och att det finns olika smakpreferenser. Men vi har ju också en antal produkter som följer nyckelhålsmärkningen, och där ingår ju lägre salthalt, säger Lovisa Martin Marais, nutritionschef på Lantmännen, som äger Gooh!.

Man får i sig hela dagsbehovet av salt. Är det rimligt?

– Det måste ju konsumenten få välja vad det är de är ute efter. Det viktiga är ju att man kan se hur mycket salt det innehåller, säger Lovisa Martin Marais på Gooh!

Hur ser ni på ert ansvar i den här frågan?

– Som livsmedelsproducent är det jätteviktigt att vi är tydliga med vad våra produkter innehåller och självklart är det önskvärt att kunna erbjuda produkter som följer nyckelhålsmärkningen. Så att vi erbjuder ett brett val, säger Lovisa Martin Marais på Lantmännen, som äger Gooh!

– Vi står för god och bra mat. Vi arbetar med den här frågan både internt och externt. Till exempel har vi arbetat med våra leverantörer för att sänka salthalten i våra biljonger och kryddblandningar som vi köper. Vi håller faktiskt just på att utveckla ett nytt koncept inom enportionsrätter där salthalten kommer att ligga väldigt lågt, säger Maria Svantemark, hållbarhetschef Findus Norden.

Dafgårds har blivit tillfrågade men men har via sin presskontakt meddelat att ingen på företaget har möjlighet att svara på SVT:s frågor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.