Anders Hansen är för ett nationellt mobilförbud i Sverige.
– Mobiltelefoner har en fantastisk förmåga att aktivera hjärnans belöningssystem, säger han och förklarar att alltför många barn plockar upp mobilen ungefär var tioende minut, under dygnets vakna timmar.
– Problemet är att det stör vår uppmärksamhet. För att vi ska lära oss något så måste vi fokusera på något. Vi är dåliga på att multitaska, tillägger Hansen.
”Bör förbjuda förbud”
Joakim Jardenberg tycker inte att man ska förbjuda mobiltelefoner i skolan.
– Jag tycker man ska förbjuda ett förbud, säger han och tillägger att man istället ska lära barn att hantera stressen kring mobilerna.
Allt fler skolelever visar nämligen tecken på det vissa kallar skärmstress, nåt som går ut över hur barnen mår och hur de lyckas prestera i skolan.
– Hur ska vi hjälpa dem hantera detta och hjälpa dem ta kontrollen över de här problemen om inte i skolan? undrar Jardenberg.
”Ska inte blunda”
Att ta ifrån elever mobilerna i skolan tycker Jardenberg bara är att ducka för problemet.
– Uppenbarligen finns redan den här tekniken i deras liv. Om de kommer till skolan och har problem med det här, då måste skolan ta ett ansvar för att försöka hjälpa dem, säger han.
Hansen håller med om att man inte bör blunda för digitaliseringen som påverkat hela samhället och att det exempelvis är bra att använda datorer i undervisningen. Men detta betyder inte att man ska ha mobilen i klassrummet, tycker han.
– Effekten kan bli att vi hela tiden stör vår koncentration, matar oss med ny information och hjärnan ska hela tiden ta in den här informationsfloden som väller över en. Då har man inte tid att lära sig saker, säger Hansen.