Kreditkort
– I första hand ska man kolla om man köpte flygbiljetten med ett kreditkort, för om man gjorde det har man ett skydd enligt lag. Då kan man vända sig till kortutgivaren genom sin bank, säger Gustav Sandgren.
Har man betalat sin flygbiljett med kreditkort kan man göra en så kallad kortreklamation. Det gäller dessvärre inte vanliga betalkort.
– Tyvärr har man inte rätt att göra det om man har betalat med kontokort men en del banker erbjuder det i alla fall, så det kan vara värt att ta kontakt med sin bank och höra hur deras villkor ser ut.
Försäkring
– Det andra man ska undersöka är om man har en försäkring som täcker en flygbolagskonkurs helt enkelt. Det kan man ha genom sin hemförsäkring eller reseförsäkring, säger Gustav Sandgren.
Det är även vanligt att man i samband med biljettköpet blir erbjuden att köpa en tilläggsförsäkring. Något du bör kontrollera om du gjorde.
Resegaranti
Ett tredje alternativ för att få pengarna tillbaka är resegarantin. Om du har köpt en paketresa från ett svenskt reseföretag är företaget skyldigt att boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den. Om reseföretaget inte gör detta kan du ansöka om ersättning ur företagets resegaranti.
– Det gäller bara om flygningen är en del av en paketresa, säger Gustav Sandgren.
Tyvärr gäller resegarantin alltså bara paketresor, men det kan finnas exempel där reguljärbiljetten ingår i en paketresa.
– Ett paketreseföretag kan exempelvis ha bokat Arvidsjaur – Stockholm med Nextjet och sen Stockholm – Spanien med ett annat bolag. Om det är ett helt paket ska man absolut vända sig till paketresearrangören och kräva ersättning därifrån.
Konkursboet
Har du inte betalt med kreditkort och saknar försäkring som gäller så är sista utvägen att vända sig till konkursboet, berättar Gustav Sandgren.
Sannolikheten att få ersättning för sin biljett därifrån är dock låg då konsumentfordringar hamnar längst ner i prioriteringslistan.
– Tyvärr finns det sällan pengar kvar till att ersätta konsumenter, säger Gustav Sandgren.
Bra länkar för konsumentstöd
Hålla Konsument! ger oberoende vägledning genom Konsumentverket.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå kan berättar mer om ersättningar för kreditkort.
Hos Allmänna reklamationsnämnden kan du som konsument anmäla ett företag.