Härom veckan meddelade Detur att man stoppar verksamheten för 2022, ett besked som blev kulmen på ett halvårs stormar kring inställda resor, felaktiga besked och uteblivna återbetalningar.
Flera myndigheter berörs av kaoset.
- Hos Kronofogden ligger just nu 93 ärenden där kunder vill se betalningsförelägganden mot Detur.
- Kammarkollegiet har i dag 570 öppna ärenden med begäran om pengar från resegaranti gällande Deturs resor.
- I förra veckan berättade TV4 att Konsumentverket fått in över 50 anmälningar efter stoppbeskedet, en siffra som nu stigit till 143.
- Allmänna reklamationsnämnden har under året fått in 217 anmälningar, varav 104 efter stoppbeskedet.
Från Detur är det desto tystare.
Efter stoppet skickade Konsumentverket flera frågor, som Detur två gånger begärt anstånd med att besvara – men hittills inte besvarat.
Ville lägga in fler avgångar
Också flygplatserna har svårt att få besked. ”Vi har jagat ansvariga på högsta nivå men har ej fått kontakt” skriver Peter Jansson, VD för Norrköpings flygplats till SVT.
I början av hösten träffade flygplatsledningen Detur-ledningen som då inte sa något om nedläggning utan tvärtom var angelägen om att lägga in fler avgångar.
”Om Detur vill starta upp igen kommer vi sannolikt kräva förskottsbetalning med tanke på hur historiken sett ut”, skriver Jansson nu.
Samtidigt berättar nu flera kunder om nya meddelanden från Detur – om att resor nu ställs in också för nästa år.
Lurade samlas på Facebook
Detur hänvisar i meddelandena, som danska BT var först att berätta om, till ”de senaste årens turbulens och utmaningar” för resebranschen – samma motiv som angavs för att ställa in resten av årets säsong.
På Facebook har gruppen ”Vi som har blivit lurade av Detur” samlat över 1200 medlemmar, där flera medlemmar diskuterar både rättsliga processer och polisanmälningar mot Detur.
SVT har sökt Detur utan resultat. Tidigare har bolaget beklagat inställda flyg och sena återbetalningar.
Vet du mer? Kontakta SVT.
Stormarna kring detur
Under våren fick Konsumentverket in en rad anmälningar mot Detur efter att resor ställts in med kort varsel och kunderna erbjudits ombokningar till nya resor med högre priser i stället för den lagstadgade återbetalningen.
Detur beklagade att man ”inte varit tydlig” och lovade förändring. Men i stället kom nya anmälningar om att de utlovade återbetalningarna dröjde.
Samtidigt visade SVT:s granskning att bolaget tidigare bland annat fått återkrav för pandemistöd och tuffa kommentarer från sin revisor om att det fanns ”betydande tvivel om företagets förmåga att fortsätta”.
I augusti visade också företaget årsredovisning att man lyckats vända förlust till vinst under 2021 – samtidigt som anmälningarna om uteblivna återbetalningar fortsatte strömma in. Bolaget förklarade i ett mejl till SVT att man ”halkat efter administrativt”.
Konsumentverket har hunnit både starta och lägga ned granskningar två gånger om mot Detur. En av dem visade att bolaget marknadsförde resor som man redan meddelat flygplatserna var inställda.
Myndighetens senaste granskning, som startade och med beskedet att resten av 2022-säsongen ställdes in, pågår fortfarande.
Hos Kammarkollegiet har inget av de 570 ärendena om resegaranti avgjorts. Hos ARN har många anmälningar avskrivits, bland annat för att Detur kommit överens med den klagande, men 120 ärenden handläggs fortfarande. De flesta av dessa har kommit in under hösten.