Detta har Mattias Axelsson försökt att gå till botten med.
Han driver bloggen Högtider och traditioner och konstaterar där att företeelsen troligen beror på en marknadsföringskampanj från företaget Onlinepizza som började 2008.
”Hittade en lucka”
– Onlinepizza lyckades hitta en lucka på en dag där pizzan passar väldigt bra in, säger Mattias Axelsson till Falköpings Tidning.
I januari det året beskriver Sydsvenskan för första gången pizzaätande på nyårsdagen som en tradition:
Krögaren Hamed Henman intervjuas och säger att så var det inte för tio år sedan och att pizzafrossan kan bero på att alla andra restauranger är stängda.
Egen ”undersökning”
Men en av grundarna till Onlinepizza gav också en intervju ungefär samtidigt i en annan tidning där det beskrevs att nyårsdagen är en av dagarna då de säljer bäst.
Sedan följs detta upp med företagets egen undersökning, ”Pizzarapporten”, som skickas ut som ett pressmeddelande i december 2008. Det är då nyårsdagen benämns som ”pizzaätarnas högtidsdag”, skriver Mattias Axelsson i bloggen.
Återkommer varje nyår
Rapporten återkommer sedan inför varje nyårsdag. Men genomslaget i de stora medierna sker 2011 när bland annat Aftonbladet, NWT och Expressen skriver artiklar med formuleringar som ”nyårsdagen är årets viktigaste dag för landets pizzabagare”.
I alla texterna hänvisas till undersökningen från Onlinepizza Följande år ökar medierapporteringen om pizzarapporten snabbt.
Fett och kolhydrater
– Det hade inte varit möjligt att skapa en pizzadag till jul, påsk, midsommar eller nyårsafton då det redan finns väldigt etablerade mattraditioner, säger Mattias Axelsson.
– På nyårsdagen finns dock ingen särskild mattradition sedan tidigare och fet mat och mycket kolhydrater passar ju bra vid bakfylla.