Istället för att tillbringa sina dagar vid skolbänken sitter 16-åriga Rasmus mest hemma vid sitt skrivbord och spelar datorspel. Pandemin blev en ljusglimt, då skolan fick använda distansundervisning.
– Han hade en jättepositiv utvecklingskurva under den här perioden. Det hade varit hans räddning om han hade fått fortsätta med distansundervisning, då hade han så småningom orkat ta sig tillbaka till skolan, tror mamma Helena.
Inga skolor har tillstånd
I dag behöver man som skola tillstånd för att bedriva distansundervisning som särskilt stöd. Möjligheten att ansöka kom i och med en ändring i skollagen 2021. Hittills har Skolinspektionen beslutat om 102 ansökningar i landet och ingen har fått godkänt. Enligt Skolinspektionen handlar det ofta om att man inte redogjort tillräckligt för hur kvalitén av undervisningen ska garanteras.
– Både vi och lagstiftningen ställer hårda krav på att distansundervisningen kan ske med god kvalitét. Det här ska vara en sista stödåtgärd så det är rimligt att det finns höga krav, säger Carin Clevesjö, enhetschef på Skolinspektionen.
Såg en positiv trend under pandemin
Rasmus skola i Nacka var en av de skolor som ansökte. Under pandemin och distansundervisningen såg rektor Olof Andersson att elever som annars hade hög frånvaro, ökade sin närvaro. Han tycker att de i dag har tillräckliga resurser för att bedriva distansundervisning.
– Det känns som att den här möjligheten behövs men nyttjas inte, säger Olof Andersson.
Skolminister Lotta Edholm (L) vill avvakta till hösten innan hon kan avgöra om det skulle behövas någon förändring i lagen.
– Nu har det kommit ett antal ansökningar och vi får se vad det leder till. Om det är så att lagen är så restriktiv att den inte ens går att använda då måste vi ju fundera på vad nästa steg är, säger hon.
I videon berättar mamma Helena om sonen Rasmus situation.
Lagen om distansundervisning
2021 kom en lagändring som gjorde det möjligt för skolor och huvudmän att ansöka om att få bedriva distansundervisning som ett särskilt stöd i vissa ämnen.
Verktyget riktar sig till elever som inte kan delta i den ordinarie undervisningen på grund av medicinsk, psykisk eller social problematik, men bara om alla andra möjligheter till särskilt stöd redan testats.
Det är Skolinspektionen som beslutar om ansökningarna. Tanken med lagen är att ett fåtal skolor ska ha tillstånd, dit elever från olika delar av landet kan vända sig. Skolan behöver därför kunna bedriva undervisningen för ett tillräckligt stort antal elever.
Källa: Skolverket