• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Bild från 2014 då ett godståg spårade ur på Stockholms central, orsaken var en sliten järnvägsväxel. Foto: Trafikverket

Dramatisk ökning av fel på landets järnvägsväxlar

Uppdaterad
Publicerad

Hittills i år har det varit över 7 200 fel på järnvägsväxlarna i Sverige, snart lika många som under hela förra året. Det visar statistik från Trafikverket som SVT Nyheter tagit del av.

Så sent som i förra veckan ställdes flera tåg in på grund av ett växelfel vid Göteborgs centralstation. Men det var långt ifrån en engångshändelse. 

SVT Nyheter har fått ut statistik från Trafikverket som visar att antalet fel på landets järnvägsväxlar ökat rejält under de senaste månaderna.

”Resultatet av en tuff vinter”

Från årsskiftet och fram till och med den 23 maj i år hade över 7 200 växelfel rapporterats till Trafikverket. Det kan jämföras med närmare 9 000 växelfel under hela förra året. 

– Det är resultatet av en tuff vinter, där den extrema kylan och de kraftiga temperaturväxlingarna varit svåra, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.  

Är det bara vädret som är orsaken? 

– Huvuddelen har sitt ursprung i vädret. Men vi ska inte acceptera att det ska bli så här ändå, vi måste bli snabbare på att återställa eller fixa till, säger Bengt Olsson. 

De senaste fem åren har det rapporterats in i snitt omkring 750 växelfel i månaden till trafikverket, hittills i år har i genomsnitt drygt 1400 växelfel rapporterats varje månad. Foto: SVT Grafik

Växlar borde redan ha bytts

Samtidigt vittnar flera experter som SVT Nyheter talat med om att många växlar skulle ha bytts ut för länge sedan. 

Interna utredningar visar att drygt 10 procent av landets järnvägsväxlar har passerat sin beräknade livslängd. 

– Självklart håller vi på och ser över de här bitarna och tar igen det gamla utslitna som vi har fått dras med ett tag. Vi har underhåll att ta igen från 60- och 70-talet, säger Bengt Olsson.

Lagar istället för att byta

Att byta en hel järnvägsväxel är både komplicerat och dyrt. Istället lagar Trafikverket ofta gamla växlar med nya delar. 

– Det är en ekonomisk fråga helt och hållet, vi försöker göra en bedömning av de resurser vi har och då är det här en lösning som vi får jobba med, säger Bengt Olsson. 

Ser du några problem med den metoden? 

– Egentligen inte. Byter man ut en komponent som är sliten så kan växeln ha en nästintill oändlig livslängd, säger Bengt Olsson. 

Varje år har cirka 30 till 50 slitna växlar bytts ut helt de senaste åren, enligt Trafikverket. De kommande fem åren ska de försöka byta ungefär dubbelt så många. 

– Det har saknats pengar till att göra stora utbyten tidigare, men nu ökar vi utbytet av hela växlar framöver, säger Bengt Olsson. 

FAKTA: Antal felrapporter på järnvägsväxlar i Sverige

  • 2013: 8840
  • 2014: 8917
  • 2015: 8685
  • 2016: 9445
  • 2017: 8996
  • 2018 (t.o.m 23 maj): 7241

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.