Snart är det dags för den vanliga rusningen till landets däckverkstäder när många ska skifta från vinter- till sommardäck samtidigt. Många kör i dag på dubbfria däck, så kallade friktionsdäck. På is och snö är de nästan lika effektiva som dubbdäck och det är inte olagligt att låta dem sitta på året runt.
Men enligt ett nytt test som Vi Bilägare gjort på våt vägbana kan friktionsdäcken bli livsfarliga. Bromssträckan blev hela 20 meter längre jämfört med ett vanligt sommardäck vid en inbromsning i 100 kilometer i timmen, det vill säga 70 meter i stället för 50 meter.
– Vinterdäck är optimerade för vinterväglag med snö och is. På sommaren är det torr eller våt väg och de är ju de två ytterligheterna som vi har i väggrepp. Det finns inget däck som klarar det. Om någon försöker sälja på en ett året-runt däck ska man dra öronen åt sig, för det finns inget sådant, säger Erik Rönnblom på Vi Bilägare till SVT Nyheter.