Dyrare köpa nytt batteri än ny dammsugare

Publicerad

På Electrolux Ergorapido-skaftdammsugare är det så dyrt att byta batteri att det lönar sig att slänga hela maskinen och köpa en ny. Resursslöseri och hyckleri från ett företag som påstår sig värna om miljön, tycker kunden Jan-Olov Carlsson.

– Jag vill varna andra för att köpa en dammsugare som blir dyr eftersom livslängden på det laddningsbara batteriet är mycket begränsad, säger Jan-Olov Carlsson i Järfälla till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Drygt 50 timmar, spritt över fem år, uppskattar Jan-Olov att han och hans fru använt dammsugaren Ergorapido ZB2941. När Jan-Olov köpte den låg ordinariepriset på omkring 1 800 kronor.

–Vi har använt den som komplement till vår andra dammsugare. För att suga upp småsaker, inte för den stora veckostädningen, förklarar Jan-Olov, som säger att han varit väldigt nöjd med själva maskinen.

Dålig batteritid

Men i somras märkte paret att laddningen inte längre höll för deras korta punktstädningar, och nu i november är batteritiden nere på en minut, vilket gör maskinen i princip oanvändbar.

När Jan-Olov kontaktade Electrolux för att köpa ett nytt batteri fick han besked att det inte gick, utan det enda alternativet var att köpa en ny dammsugare.

–Det kändes ju inte bra. Första reaktionen var ”oj, nu behöver jag betala för en helt ny maskin.” Och den andra var ”och den här gamla måste vi göra oss av med?”

–Att slänga en fullt fungerande maskin, så när som på batteriet, är ju ett enormt resursslöseri, säger Jan-Olov.

LÄS MER: Electrolux: ”Inte konstigt med inbyggt batteri”

Electrolux vill minska miljöpåverkan

På sin hemsida skriver Electrolux att de ”skapar allt effektivare apparater”, vilket ska hjälpa kunderna att ”spara pengar och minska deras miljöpåverkan”. Något Jan-Olov Carlsson inte tycker märks i konstruktionen av Ergorapido-dammsugaren, en modell som fortfarande marknadsförs av Electrolux.

– Jag tycker det är konstigt att de håller fast vid den här konstruktionen, säger Jan-Olov, som dessutom tycker att informationen gentemot kunderna fortfarande brister.

”Ekonomiskt oförsvarbart byta batteri”

På Electrolux hemsida marknadsförs idag tre grundmodeller av skaftdammsugare, som i sin tur finns i en mängd olika varianter. På två av modellerna är det omöjligt för kunden själv att byta batteri.

 Electrolux serviceavdelning kan byta batteri även på dessa, men kostnaden blir då så hög att det ofta är ekonomiskt oförsvarbart att rekommendera den lösningen till kund, får Plusredaktionen veta när vi kontaktar Electrolux.

Men ingenstans på företagets hemsida hittar vi den informationen.

– Om jag hade fått veta att det inte går att byta ut batteriet så hade jag inte köpt den här produkten, säger Jan-Olov Carlsson.

Se hela inslaget och hör vad Electrolux tycker om sin produkt –  i Plus på SVT Play.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.