Rapporten från Foi identifierar drygt 120 kinesiska investeringar i svenska bolag. (Se faktaruta.)
Debatten om kinesiskt ägande har skärpts efter att Säpo sagt att Kina är ett hot mot Sveriges säkerhet, och regeringen har aviserat en ny lag för att stoppa vissa investeringar.
Under våren har SVT visat att det finns över 1 500 bolag i Sverige med en kinesisk huvudman, varav flera verksamma inom sektorer som kan betecknas som känsliga.
Många myndigheter har gjort affärer med kinesiska bolag, bland annat genom köp och leasing av bilar från Volvo Cars, som i dag ägs av kinesiska Geely.
En expert menar att myndigheter bör avstå från att prata om hemligheter i Volvobilar. Volvo Cars uppger att man i bilar som skickas till polisen och tullen stängt av kommunikationsmöjligheterna, och erbjuder andra myndigheter samma sak.
Men kunskapen om det erbjudandet är inte allmänt känd visar SVT:s kartläggning.
Både Kriminalvården och Trafikverket uppger genom sina pressavdelningar att man efter SVT:s frågor kommer att ta upp ämnet till diskussion med sina säkerhetsavdelningar.
Ska tas upp
Kinesiska PTL:s bygge av en fabrik i Timrå har kritiserats, då bolaget anklagas för att ha verksamhet i provinsen Xinjiang, som enligt FN karakteriserats av övergrepp och tvångsarbeten.
Joar Forssell (L) har ställt frågor i riksdagen till utrikesminister Tobias Billström kring detta. (Se video.)
Han har också frågat om Vattenfalls affärer med ett bolag kopplat till kommunistpartiet – och det avslöjandet togs i fredags också togs upp av regeringen vid ett möte med Vattenfall.
”Vattenfall klargjorde att man följt gällande regler” uppger statssekreterare Lars Hjälmered (M) i en skriftlig kommentar. ”Det var självklart viktigt för oss att säkerställa att bolaget följt säkerhetslagstiftningen.”
KINESISKA INVESTERINGARNA I SVERIGE
Försvarets forskningsinstitut har hittat totalt över 200 bolag som helt eller delvis köpts upp eller nyetablerats av kinesiska aktörer i Sverige fram till i februari i fjol.
Jämfört med en motsvarande kartläggning 2019 har 25 förvärv tillkommit, varav 13 genomförts efter 2019 och 12 inte identifierades vid den genomlysningen.
Efter att man räknat bort 90 som gått i konkurs återstår 122 bolag vars redovisade tillgångar år 2021 uppgick till drygt 400 miljarder och omsättningen till 325 miljarder kronor. Geelys ägande i Volvo Cars-kopplade bolag utgör 80 procent av de totala kinesiskägda tillgångarna.
De bolag som har kinesiskt majoritetsägande omfattar nästan 35 000 arbetstillfällen.
De vanligaste sektorerna var informations- och kommunikationsteknologi, konsumtionsprodukter, industriella produkter och maskiner samt hälsa och bioteknologi, och sex av tio av de förvärvade bolagen var verksamma inom sektorer som finns med i Kinas industristrategi ”Made in China 2025”.
Det finns ett mörkertal i investeringar som kartläggningen inte kunnat identifiera, och den verkliga omfattningen av kinesiska investeringar i Sverige är större än vad som anges ovan.
Foi:s kartläggning identifierar betydligt färre bolag än den kartläggning som SVT gjorde i våras, något som förklaras av att Foi gjort en snävare avgränsning, bland annat avseende bolag som ägs av kinesiska medborgare bosatta i Sverige.
Källa: Kinesiska investeringar i Sverige: en kartläggning, Foi.