Lennart känner sig lurad men tror inte att han orkar försöka häva köpet. Foto: SVT

Efter kritiken: Nu får Lennart, 81, pengarna tillbaka

Uppdaterad
Publicerad

Hörselmottagningen som sålde en hörapparat till 81-årige Lennart Assarsson erbjuder nu honom pengarna tillbaka. Och efter kritiken i regeringens utredning mot det fria valet av hörapparater ska nu systemet revideras i Stockholm.

På onsdagen fick den ansvarige ministern Åsa Regnér (S) ta emot hjälpmedelsutredningen som regeringen beställt. Som SVT kunde berätta i morse kommer utredningen fram till skarp kritik mot hur systemet med fritt val av hjälpmedel fungerar i Stockholm och Skåne.

Utredningen ser inga tydliga fördelar med modellen för enskilda, istället finns tecken på att personer påverkas att betala mer än de behöver. 

Det var fallet med 81-årige Lennart Assarsson i Huddinge som fick betala cirka 16.000 kronor för en privat hörapparat. Enligt honom och hans fru Harriet som var med vid besöken informerade inte audionomen på en av företaget Audikas hörselmottagningar att han istället kunde välja en apparat ur landstingets sortiment och bara betala 600 kronor.

LÄS MER: Utredning: Patienter kan påverkas att betala för mycket för hörapparater

Lennart kan få pengarna tillbaka

Eva Halén är vd för Audika och säger att företaget är väldigt noga med att audionomerna ska informera om både landstingets sortiment och fritt val.

– Vi gör ju ett väldigt stort antal behovsbedömningar och olycksfall i arbetet kan ske. I just det här fallet tänker jag också att en språkförbistring kan ha varit en bidragande komponent, vi vill göra allt för att rätta till det i så fall, säger Eva Halén, vd Audika.

Företaget erbjuder nu sig att köpa tillbaka hörapparaten från Lennart Assarsson och prova ut en apparat ur landstingets sortiment. 

Anställda får mer bonus om kunden väljer privat

Systemet i Stockholm och Skåne har ifrågasatts då det bland annat visat sig att mottagningarna i mycket hög grad rekommenderar modeller som de har kopplingar till.

Hos Audika, som ingår i samma koncern som flera hörapparatstillverkare, framkommer det också idag att medarbetarnas bonus påverkas om patienten väljer en apparat ur det fria valet istället för det upphandlade landstingsutbudet.

Ligger det i patientens intresse om ni har bonussystem som kan styra patienten i en viss riktning?

– Det vi styr mot är ju mer tekniskt avancerade produkter och de är dyrare. Det ger också en mätbart högre nöjdhet med funktionen för de kunder som valt fritt val, säger Eva Halén, vd Audika.

LÄS MER: Hörapparatsindustrin styr hörselvården i Stockholm och Skåne

Systemet ses över

Det ansvariga barn- och äldrelandstingsrådet i Stockholm, Ella Bohlin (KD), säger att det inte är nödvändigt för de flesta att välja en apparat utanför landstingets upphandlade sortiment som hon säger är ett bra sortiment.

Att audionomernas bonusar kan påverkas om de får kunden att köpa ur det privata sortimentet var en nyhet för henne och hon vill undersöka saken innan hon uttalar sig om det.

Men efter kritik från både Socialstyrelsen och den statliga utredningen ska nu systemet med fritt val av hörapparater revideras i Stockholm. Ella Bohlin hoppas då att förstahandsvalet blir landstingets apparater som hon säger är ett bra sortiment.

Men kommer det att ske då om 90 procent av hörselmottagningarna i Stockholm och Skåne har kopplingar till hörapparatstillverkare?

– Vi ska se till att garantera att patienten fått neutral och korrekt information innan man väljer hjälpmedel och på så sätt hoppas jag  att få bort de här avarterna, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Utredningen ifrågasätter om landstingen överhuvudtaget bör erbjuda fritt val av hjälpmedel med tanke på de brister de ser med systemet och ser inget enkelt sätt att göra om modellen för att komma till rätta med bristerna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.