Polismyndigheten satsar stort på konton i sociala medier. Ett bra sätt att komma närmare allmänheten och visa hur man jobbar, enligt myndigheten.
Man har i dag 250 officiella konton på Facebook, Instagram och Twitter med över fyra miljoner följare. Utöver det finns många privata konton där poliser berättar om sitt jobb och sin vardag. En granskning som tidningen ETC gjorde i januari visade att flera inlägg som publicerats på polisens konton ingående berättade om ingripanden och foton på människor i utsatta situationer.
– Utsatta individer används som reklam för myndigheten på ett sätt som de själva inte är medvetna om. Många gånger handlar det om bilder och filmer som inte är pixlade. Jag har kommit i kontakt med många som syns i de här bilderna. De har alla sagt att om jag hade sett det här i polisens officiella konton då hade min situation blivit värre, säger Max V Karlsson, ledarskribent på ETC som gjorde granskningen.
Polisen ska göra ny översyn
Justitieombudsmannen, JO, säger att man följer frågan kring hur poliser uppträder i sociala medier och att anställda inom Polismyndigheten inte ska uppträda på ett sätt som riskerar att äventyra allmänhetens förtroende för polisen.
Efter den senaste tidens kritik säger nu Fredrik Berg till Veckans brott att polisen kommer att göra en ny översyn av sina konton på sociala medier.
– Vi kan spegla vardagen genom att visa människor ibland. Antingen genom samtycke eller att det är i en situation där vi visar så pass lite att det är omöjligt att utröna vem den här personen är. Det är en gränsdragningsproblematik som vi får dras med. Vi lär oss hela tiden och försöker bättra oss i de fall där vi tycker att det varit tveksamt, säger Fredrik Berg, chef för digitala medier hos polisen.
Vill du veta mer om polisens närvaro i sociala medier? Se Veckans brott tisdag 13 april i SVT 1 klockan 21.30. Programmet finns även på SVT Play.