SVT:s konsumentredaktion Plus har nyligen rapporterat om Felicia Strid. Hon köpte en bil för 51 000 som visade sig ha flera fel. Men trots att Allmänna reklamationsnämnden gett henne rätt till pengarna tillbaka så vägrar bilhandlaren att göra det.
Granskningen av bilhandlaren, som på Blocket kallar sig Skånes bilteam i Lödde AB, visar att företaget egentligen heter Carlos Cars AB, men också att personerna bakom även säljer bilar på Blocket under namnet Carlos Cars & Company.
De båda varianterna av Carlos Cars har vid upprepade tillfällen struntat i att följa ARN:s rekommendationer att kompensera sina kunder. Detta trots att de genom att godkänna Blockets villkor för annonsering har lovat att göra just det.
“Kompensera – eller sluta annonsera”
Efter tips från tittare och läsare har Plusredaktionen uppmärksammat Blocket om detta.
– När vi får reda på den här typen av händelser så vänder vi oss till annonsören och förklarar att de har 14 dagar på sig att kompensera kunderna. Gör de inte det så kommer vi att stänga ner deras annonssidor hos oss, säger Thomas Bäcker, kundsäkerhetschef på Blocket.
”Följer bara ARN om de fattar rätt beslut”
Plusredaktionen har vid flera tillfällen sökt bilhandlarna men endast fått ofullständiga svar.
– Vi följer bara ARN om de fattar rätt beslut, säger en representant för Carlos Cars AB.
– Jag bryr mig inte om vad du vill. Jag bajsar på dig och alla journalister i Sverige, säger en representant för Carlos Cars & Company.
Gäller fler granskade bilhandlare
Plusredaktionen har tidigare kartlagt ytterligare 12 bilhandlare som vid upprepade tillfällen ignorerat ARN:s beslut. Thomas Bäcker uppger till redaktionen att Blocket kommer att ställa samma krav även till dem, förutsatt att de fortfarande annonserar via säljsajten.
Här kan du följa hela Plus pågående granskning av Sverige bilbluffare – och tipsa bilreportern