Felicia Strid vågar inte lita på att bilen hon köpte inte har ännu fler fel än de som redan visat sig. Foto: SVT

Felicia köpte en ”välskött” bil – som både gick sönder och fick körförbud

Uppdaterad
Publicerad

Bara några veckor efter att Felicia Strid köpte en begagnad bil så gick motorn sönder. Men trots att Allmänna reklamationsnämnden har gett Felicia rätt att få sina 51 000 kronor tillbaka så vägrar bilhandlaren att följa beslutet – precis som de har gjort även i andra fall.

När Felicia Strid flyttade från Skåne till Svinhult i Småland och hon köpte sin första bil trodde hon att hon hade hittat den perfekta bilen, som skulle hjälpa henne att underlätta hennes nya liv på landet.

Men livet blev allt annat än lätt när både motorn och AC:n gick sönder och besiktningen senare visade så slitna bromsar att bilen fick körförbud. För trots alla bilens brister så vägrar bilhandlaren att ta ansvar för felen.

Plus granskar bilproblem

– De var inte tillmötesgående överhuvudtaget och det slutade med att de inte svarade när jag ringde, säger Felicia till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Får rätt till pengarna tillbaka

Felicia anmäler bilhandlaren till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Eftersom företaget inte svarar när ARN hör av sig, och eftersom myndigheten bedömer Felicias version som trovärdig, så rekommenderar ARN att företaget ska köpa tillbaka bilen för de 51 000 kronor som Felicia betalat.

Dessutom ska de stå för de reparationskostnader på cirka 6 000 kronor som Felicia tvingats lägga ut.

Bilhandlaren: ”Såldes som reparationsobjekt”

Bilhandlaren säger till Plusredaktionen att de ska ha kommit överens med Felicia om att bilen köptes som ”reparationsobjekt” och att de inte lämnat några garantier.

Men i varken köpekontraktet eller annonsen står det något om att bilen skulle ha några brister. I annonsen står det till och med att bilen var ”nyservad” och ”välskött”.

Det räcker inte heller att man som bilhandlare i kontraktet skriver ”Inga garantier” för att en konsuments grundläggande rättigheter i konsumentköplagen inte ska gälla. För att en bilhandlare helt ska slippa sitt ansvar för felet måste köparen och säljaren specifikt komma överens om att fel på en viss del av bilen ska räknas som undantag.

”Känns som att de inte bryr sig om sina kunder”

När Plusredaktionen undersöker bilhandlaren visar det sig att de vid upprepade tillfällen valt att strunta i ARN. Bilhandlaren säger också till Plusredaktionen att de inte kommer att kompensera Felicia och att de endast är beredda att följa ARN om myndigheten fattar ”rätt beslut”.

– Det känns som att de verken bryr sig om sina kunder eller sitt eget rykte, säger Felicia.

SVT:s konsumentredaktion granskar just nu försäljningen av begagnade bilar. Har du råkat ut för något liknande? Kontakta Plus bilreporter – och hjälp honom att föra granskningen vidare!

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

ARN är en myndighet som gör kostnadsfria juridiska bedömningar av tvister mellan konsumenter och företag. Deras beslut är rekommendationer, och om ett företag väljer att inte följa en sådan rekommendation har konsumenten bara en möjlighet kvar om hen vill driva ärendet vidare: att vända sig till domstol. 

Alla bilhandlare som är medlemmar i Motorbranschens riksförbund förbinder sig att följa ARN:s beslut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet