Det statliga bolåneinstitutet SBAB märkte först av trenden genom att det var ovanligt många kunder som ansökte om att flytta sina bolån från Swedbank till deras bank. I takt med att skandalen inom Swedbank vuxit har ökningen fortsatt.
– I veckan har vi fått in ovanligt många ansökningar från kunder som för närvarande har sitt bolån i Swedbank och vill byta till oss. Det har nära tredubblats, säger Klas Danielsson.
Kundernas förtroende viktigt
Han vill helst inte dra några slutsatser kring vad det kan bero på, men betonar att förtroendet från kunderna är det viktigaste en bank har.
Det finns också tydliga tecken på att många Swedbankkunder vänder sig till Skandiabanken, menar Skandias presschef Pontus Haag.
”Antalet Swedbank-kunder som ringer in till oss om bankbyte ökar markant mot tidigare. I nuläget finns inga exakta siffror, men vår kundservice rapporterar en avsevärd ökning av samtal från just kunder som vill byta”, skriver Haag i ett mejl.
”Det är oroväckande”
Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex som årligen mäter kundnöjdheten inom banker, är övertygad om att det som hänt inom Swedbank kommer att påverka hela branschens negativt.
– Det är oroväckande att se en sådan här pass allvarlig händelse inom en traditionell bank och drabbar hela branschen vars förtroende blir naggat i kanten, säger han.
Han menar att det finns en risk att man som kund drar alla traditionella banker över en kam och i stället väljer en av de nischade aktörerna på marknaden.
– Det som har hänt nu inom Swedbank kan vara så pass allvarligt att många faktiskt tar steget att byta bank, och då vänder många blicken mot mindre, icke-traditionella aktörer, säger Johan Parmler.