”Fortsätter störningarna som det är nu kommer det skada tilltron till tågen”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) apropå den senaste veckans allvarliga tågproblem. Foto: TT

Efter tågkaoset – ministern vill få upp punktligheten

Uppdaterad
Publicerad

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är irriterad över hur dagens spårvägstrafik fungerar. Nu vill han satsa mer pengar på järnvägsunderhåll och digitalisering för att åtgärda störningarna i trafiken.

De senaste dagarna har kantats av allvarligt tågstrul. Från onsdagskvällen fram till torsdag eftermiddag har tågen mellan Uppsala och Stockholm gått på halv kapacitet, efter ett tidigare stopp på flera timmar. Ett Arlanda express-tåg fullt med resenärer stod stilla i nära fyra timmar. För Maria Chölers, en passagerare som SVT pratat med, tog det 10 timmar att ta sig till Uppsala från Stockholm – en resa som bör ta en timme.

Med detta som bakgrund är det inte särskilt märkligt att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) reagerar starkt.

– Jag är väldigt irriterad. Vi kan inte ha en ordning där pendlare inte kommer till jobbet eller till släktingar och vänner, säger Tomas Eneroth till SVT.

Planerar jättesatsning

Nu planerar regeringen att satsa mer på järnvägarna för att åtgärda problemen.

– Det här måste fungera mycket bättre. Vi gör stora anslagsansökningar nu för järnvägsunderhåll, vi styr upp underhållssatsningarna så Trafikverket får större ansvar än tidigare, och när vi presenterar den nationella planen kommer vi att göra den största järnvägssatsningen någonsin i Sverige, säger Eneroth.

Och enligt infrastrukturministern kommer resenärer märka av de här satsningarna rätt tidigt, i form av banarbete.

– På många ställen i landet kommer man märka att det pågår omfattande tågarbeten, just så att tågen ska gå i tid framöver. Jag är trött på att höra om signalfel och växelfel. Det här måste bli bättre.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.