Alla hudvårdsprodukter måste vara märkta med en symbol som anger hållbarhetstiden. När det gäller solkräm är det extra viktigt eftersom produkten riskerar att inte vara säker längre än vad hållbarhetmärkningen anger.
– Man måste ha koll. Om du köpte en produkt förra året och det gått mer än tolv månader, då är det dags att kasta den solkrämen och köpa nytt, säger Elmira Tavoosi, toxikolog och utredare på Läkemedelsverket.
Juristen: Behövs förklarande text
Hållbarhetstiden anger den tid som produkten garanterat är säker och har det skydd som utlovas. Hållbarheten anges ofta med hjälp av en symbol. Den vanligaste är en bild på en liten burk med ett öppet lock där tiden produkten är hållbar anges som 12M, om hållbarheten är tolv månader. Den symbolen är alldeles för liten och otydlig menar konsumentföreningen Sveriges Konsumenter.
– Jag tycker inte att det är framgår att produkten ska kasseras efter att den varit öppen i tolv månader, Jag tycker att det skulle behövas en förklarade text, säger Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter.
Åsikterna går isär
Hudvårdsföretagens branschorganisationen påpekar att symbolen använts i 25 år.
– Jag tror de flesta konsumenter känner till den, säger Olof Holmer, vd på Kosmetik- och hygienföretagen.
Men Sveriges konsumenter anser inte att märkningen är tillfredsställande och tycker att branschen behöver se över märkningen.
– Det måste vara tydligt så att konsumenter förstår vad det betyder. Vi ska ju inte smeta på oss någonting för att skydda oss om det riskerar att skada oss, säger Maria Wiezell.
”Använd upp krämen”
På Läkemedelsverket menar att man att de flesta människor använder för lite solkräm. Om alla använde så mycket solkräm som behövdes så skulle den bara räcka en säsong.
– Använd rikligt med kräm. Tänk inte att krämen ska räcka länge, använd upp den, säger Elmira Tavoosi på Läkemedelsverket.