Alla elbilsbatterier skulle kunna användas som ett stort energilager. Idag finns drygt en halv miljon elbilar i Sverige som står parkerade 80-90 procent av tiden. Idag går det bara in ström till bilarna, men i framtiden kommer bilarna även att kunna mata ut ström tillbaka in i elnätet.
En ny rapport från Energiforsk visar att om hälften av bilparken var elbilar så skulle de kunna ge tre gånger hela effektbehovet i Mellansverige (elområde 3), eller 60 GW.
– Det är när det är brist på elproduktion det blir dyrt. Om du då hjälper till genom att inte ladda, eller i framtiden kunna mata in el i nätet så minskar du behovet. Då hjälper du till att dra ner elpriset, säger Peter Blomqvist, elanalytiker på elkonsultföretaget Profu.
Bra för elsystemet
Att nyttja elbilsbatterierna har flera poänger. Man slipper att bygga ut elsystemet och elnäten, liksom annan lagring med batterier eller vätgas. Batterierna kan också stabilisera svajigheten från vind och solkraft.
– Elfordonen kan definitivt ge ett väldigt positivt bidrag, säger han.
Dessutom kan bilägaren tjäna på det. Dels genom att elpriset pressas under morgon och kväll när det är ont om eleffekt, dels genom att få betalt för att låna ut sitt batteri. Det kan bli en dubbel vinst om man också laddar billigt på natten.
– Det vill ju till då att du får någon slags ersättning för det. Då kan du tjäna ytterligare på att göra detta, säger Peter Blomqvist.
Kan jag ladda när det är billigt och sälja när det är dyrt?
– Ja, absolut, jag tror det kan bli så.
Flera hinder
I dag är det dock få elbilar som kan mata ut ström, och det finns även frågetecken om bilarnas batterier slits. Det saknas även smarta och standardiserade system.
– Det är viktigt att det sköts automatiskt så att du styr på ett enkelt sätt vilka behov du har och sedan löses det av tekniken bakom, säger Peter Blomqvist.
Energiforsk bedömer att det kommersiellt kan vara redo om cirka fem år.
Fakta: Vad är Vehicle to grid (V2G)?
Vehicle to grid, V2G, innebär att el kan matas tillbaka till elnätet från elbilars batteri när bilarna är anslutna till en laddplats. Det möjliggör för elbilar att öka flexibiliteten i elnätet genom att bilarna tillför el till nätet när elproduktionen är låg och behovet stort, och laddar när efterfrågan är låg. Genom att laddoperatörer betalar elbilsägare för att de lånar ut sin batterikapacitet kan affärsmodeller för V2G och flexibilitet skapas. Än så länge är det få bilar som stödjer V2G, men flera forskningsprojekt pågår och inom några år bedöms kommersiella lösningar vara på plats.
Källa: Energiforsk