Efter flera år av ökande elbilsförsäljning väntas ett fall under 2024. Den prognosen gör organisationen Mobility Sweden som sammanställer försäljningssiffror.
– Vi har de senaste åren sett en positiv utveckling när det gäller elektrifieringen. Därför är det oroande att takten bromsat in under 2023 och nu väntas minska för första gången, vilket är ett trendbrott, säger Mattias Bergman, vd Mobility Sweden.
Det är framför allt privatkunderna som backat. Borttagen elbilsbonus på 70 000 kronor, försämrad privatekonomi, och högre räntor som gjort privatleasing dyrare, har gjort att många ser elbilen som för dyr enligt Mobility Sweden.
Kan hota klimatmålen
Att elektrifieringen minskar är dåligt för de svenska utsläppen från trafiken enligt Trafikverket. Målet är fortfarande att trafikutsläppen ska minska med 70 procent till 2030. Elektrifiering, andel förnybara bränslen och total trafikmängd avgör hur stora utsläppen blir.
– Om vi inte elektrifierar och blandar i förnybara drivmedel har vi ingen chans att nå våra klimatmål. Det är helt orealistiskt att mängden trafik skulle minska för att kompensera för de andra två sektorerna, säger måldirektör Sven Hunhammar.
Vid årsskiftet ändrade regeringen det viktigaste styrmedlet för trafikens utsläpp. Då minskades inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel kraftigt när reduktionsplikten sänktes. Det kommer att öka de svenska klimatutsläppen de närmaste åren enligt regeringens analys.
Att elbilsförsäljningen samtidigt ser ut att dala innebär lök på laxen. I Trafikverkets målscenario går 40 procent av bilarna på el år 2030, men idag är det bara 10 procent.
– Det är allvarligt. Elektrifieringen är väldigt viktig, särskilt när försäljningen av biodrivmedel kommer att minska på grund av reduktionsplikten, säger Sven Hunhammar.