De senaste åren har den svenska elbilsmarknaden vuxit kraftigt. Men i år syns ett trendbrott – för första gången minskar antalet nyregistrerade elbilar. Till och med augusti har drygt 54 000 elbilar registrerats, en nedgång med 21 procent, eller en dryg femtedel, jämfört med samma period förra året.
– Vi trodde för ett par år sen att vi hade en ganska rak tillväxtkurva, nu har den flackat ut, säger Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Mobility Sweden.
”Det behövs styrmedel”
Lågkonjunkturen pekas ut som den främsta orsaken till det svala intresset för elbilar. Höga räntor har gjort billånen dyrare och månadskostnaderna för privatleasing har stigit kraftigt. Bilbranschen menar att den slopade klimatbonusen och sänkta priser på fossila drivmedel också bidragit till att elektrifieringen bromsat in.
– Det behövs styrmedel tills marknaden är mer mogen. Vi hade gärna sett att man tog bort skatten för el som laddas via laddbox och sen ett riktat stöd till privatpersoner som inte har råd att köpa en elbil, säger Mattias Bergman på Mobility Sweden.
Även Motorbranschens Riksförbund (MRF) vill se skattelättnader för el.
– I samma ögonblick som regeringen tog bort reduktionsplikten och sänkte bränslepriserna blev kalkylen för att räkna hem en elbil längre, säger Tommy Letzén, vd på MRF.
Regeringen meddelade nyligen att man planerar att införa en ny elbilspremie riktad mot grupper som har särskilt svårt att ställa om, exempelvis boende i glesbygd.
Men Tommy Letzén tror inte på någon rusning till landets bilhandlare.
– Jättebra för de som får möjlighet att nyttja den, men effekten är inte tusentals bilar.
Inga nya fossildrivna bilar från 2035
EU-parlamentet beslutade för två år sen att inga nya bensin- och dieseldrivna bilar får säljas från 2035. Idag är drygt 6 procent av alla bilar på svenska vägar elbilar. Mobility Swedens vd tycker att omställningstakten går för långsamt.
– Det går inte att vänta till 2035 att ställa om ekosystemet. Du måste bygga en laddinfrastruktur, du måste ha ett elnät, en servicemarknad och bilbärgare.
Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) menar att regeringen satsar på laddstolpar och på det stora hela gör ett bra jobb för miljön.
– Man kan inte låta sig överraskas av enskilda bakslag i en utveckling. Den här regeringen, och Sverige, står fast vid klimatomställningen över tid.