– Jag skulle inte tycka det var så jättebra att ha betyg. För man förstår inte allting och man kan bli ledsen om man får dåliga betyg.
Mathilda Axelsson går i fyran. Och hon är glad över att hon inte får betyg idag. Men Max Widlund, som också går i fyran, tror det skulle vara bra för honom att få betyg, även om det var dåligt.
– Jag skulle tänka på vad jag skulle bli bättre på och öva mera.
Om du fick ett bra betyg?
– Att jag kan slappna av lite men inte för mycket utan försöka hålla den linjen, säger han.
Betyg – ger fokus – men skapar stress
Deras lärare, Jessica Korell och Gunilla Sandgren är i stort positiva till betyg i årskurs sex. Sen de infördes för två år sen tycker de det blivit ett tydligare fokus på skolarbetet.
– Man har förstått allvaret att vi är här för att lära oss, säger Jessica Korell.
Men de tycker också att betyg kan ha negativa effekter, till exempel i form av stress. Och därför vill de inte att det införs för yngre elever.
– I sexan kan man hantera det. Man kan prata om det på ett annat sätt. Man är väldigt liten när man går i fyran, säger Jessica Korell och Gunilla Sandgren fyller i:
– Jag tror att det på sikt leder till stressade elever. Elever som är rädda för att göra fel. Elever som inte vågar prova sig fram utan alltid känner att de ska bli bedömda.
Men finns det inte en poäng att man vet hur man ligger till i årskurs fyra?
– Det kanske är så att vi pedagoger ska hjälpa till istället. Att vi ser vad eleverna behöver och sen kan vi tillsammans prata om det, säger hon.
De tycker inte heller att betyg hjälper dem att hitta elever i behov av extra stöd.
– Jag tycker att vi hittar de elever vi behöver hitta. Vi behöver hitta glädjen istället i att gå till skolan och lära sig saker. Och det tror jag inte att vi gör med betygen, säger Jessica Korell.