I fredags blev det känt att statliga Vattenfall är under utredning i Finland där bolaget nu riskerar miljardböter, misstänkt för att ha manipulerat elpriset. Bolaget anmälde sig självt för att vid flera tillfällen ha drivit upp priset på el genom att ha erbjudit marknaden en mindre mängd el än vad som fanns tillgängligt.
Även i Sverige pekar mycket på att konsumenter har betalat för mycket för elen vid flera tillfällen de senaste åren. 2022 inkom 22 anmälningar om otillbörlig marknadspåverkan till Energimarknadsinspektionen. Under 2023 har det hittills inkommit tre. Ofta är det bolagen själva som anmäler.
Otillbörlig påverkan på elmarknaden har varit olagligt inom EU sedan 2011. Trots det har ingen dömts för brottet i Sverige.
Enligt kammaråklagare Jan Leopoldson beror det på att Energimarknadsinspektionen inte lämnar över anmälningarna i tid till Ekobrottsmyndigheten:
– Vi får en anmälan som är fem år gammal och så vet vi att om vi ska utreda så tar det kanske ytterligare ett år, och då är det risk för preskription. Plus att bevisningen är så dålig så att det är inte meningsfullt med ett åtal överhuvudtaget.
Går inte att utreda
Energimarknadsinspektionens uppdrag är att gå igenom alla anmälningar som inkommer. Finns anledning att anta att elbolaget brutit mot lagen ska anmälan skickas vidare till Ekobrottsmyndigheten. Totalt har sju anmälningar lämnats över sedan 1 januari 2022. Alla har lagts ner.
– Det leder ju till att det blir en laglöshet på elmarknaden, säger Jan Leopoldson.
SVT har tagit del av de sju anmälningarna och alla har legat hos Energimarknadsinspektionen i flera år innan de skickats vidare.
Om du hade fått anmälningarna tidigare, hade du kunnat väcka åtal?
– Det kan jag ju inte säga, men då hade vi åtminstone fått en möjlighet att kunna utreda dem, säger Jan Leopoldson.
”Har förstärkt resurserna”
Energimarknadsinspektionen förklarar de långa handläggningstiderna med att ”elmarknaden är komplex och i ständig förändring”. I ett mejl till SVT skriver de att de är informerade om Ekobrottsmyndighetens inställning och att de har gjort ”omprioriteringar” och utökat sina resurser för att korta handläggningstiderna.