När riskkapitalister från olika delar av Europa samlades på Sheraton i Stockholm för ett par veckor sedan var historien om Falck en av programpunkterna.
Lars Terney, partner på riskkapitalbolaget Nordic Capital fanns på plats för att berätta om hur riskkapitalbolaget gjorde en av sina mest framgångsrika affärer genom tiderna.
”Hur man levererar en framgångsrik exit”, var rubriken på hans föredrag. Temat på powerpointbilderna: ”How to hit a homerun”. På Nordic Capitals huvudkontor vid Stureplan i Stockholm utvecklar han senare budskapet när han tar emot SVT.
-När en investering är lyckad är det ofta ett uttryck för att man fått företaget att växa, säger Lars Terney.
-Vår ambition var att ta ett danskt företag och göra det internationellt. Det kunde vi bland annat göra genom att köpa bolag. Falck köpte mer än 30 bolag på de sex och ett halvt år vi ägde bolaget.
3,5 miljarder i vinst enligt beräkningar
Lars Terney vill inte avslöja hur mycket Nordic Capitals investorer och partners som han själv tjänade på Falck när Nordic Capital sålde vidare, men SVT har granskat affären så gott det går.
Med hjälp av offentliga uppgifter om köpeskillingen år 2004, Nordic Capitals ägarandel vid två tillfällen då man sålde ut sina aktier, och priset som en annan ägare, Folksam fick ut, kan reavinsten uppskattas till 3,5 miljarder kronor, förutsatt att inga kapitaltillskott skett.
-Jag vill inte kommentera det. Det är en fråga mellan Nordic Capital och investorerna, säger Lars Terney.
-Det budskap jag vill framföra är att Falck är en fantastisk historia. Vi lyckas göra ett danskt bolag internationellt, fördubbla omsättningen och därför gjorde vi en bra vinst när vi sålde.
Kritiken hård i Västra Götaland
Ett av länderna som Falck valde ut för att växa och bli en bra affär i var Sverige. Här finns det både personal och patienter som varit med om något helt annat än en framgångssaga.
Under Nordic Capitals tid som ägare blev Falck ett miljardföretag i Sverige. 2008 köpte man upp Sveriges största privata ambulansföretag. Men bland annat i Västsverige blev kritiken hård mot Falcks ambulanstransporter.
Personalen klagade över långa och stressiga arbetspass och att livsviktig medicinsk utrustning inte hann kollas. Även Falck själva medgav enligt en utredning som Sahlgrenska universitetssjukhuset gjorde att arbetstider och scheman kunde försämra patientsäkerheten.
Nu, ett och ett halvt år efter att Nordic Capital gjort sin ”exit” och tjänat miljarder, tar Sahlgrenska själva över ambulanstransporterna i egen regi, och betalar 10 miljoner mer i personalkostnader för kortare arbetsveckor, andra schemaförbättringar och högre löner.
-Hur ser du på att personal och anhöriga är kritiska och har råkat illa ut samtidigt som ni har tjänat miljarder på Falckaffären?
-Det är fruktansvärt att höra om varje människa som drabbas av en olycka. Jag har svårt att gå in i specifika fall, men rent generellt när man arbetar med liv- och dödsituationer är det viktigt att man har styrning och kontroll på verksamheterna. Och om det finns andra som gör det här bättre än Falck i något fall, så kommer de att vinna kontrakten nästa gång.
-Falck har 10 miljarder i omsättning och jobbar med tusentals kontrakt, några vinner vi och några förlorar vi, säger Lars Terney.