I går berättade vi om matteläraren Mikael som hotar att säga upp sig efter att rektorn gått emot hans omdöme och höjt en elevs betyg.
Berättelserna som liknar Mikaels har strömmat in till oss. De kommer från mattelärare, kemilärare, bildlärare, svenskalärare. Alla vittnar om betygspress som inte bara kommer från föräldrar – utan även från rektorer och skolledning.
En lärare skriver så här:
”Jag har ett pinfärskt exempel där min bedömning är ett C men en särskild prövning har genomförts under mycket suspekta former och gett ett A. Min chef bad mig i går sätta detta betyg.”
En annan berättar:
”Problemet är att lärarna inte känner att de har ledningen och rektorn med sig”.
Får inte låta elever gå ut med F
En lärare berättar hur hon tvingas låta elever göra uppgifter på lägre nivå, och ge dem undantag med deadlines, för att alla ska kunna få ett godkänt betyg och rektorn ska bli nöjd:
”Jag har arbetat som bildlärare sen 2006 och har utöver föräldrarnas påtryckning kring slutbetyg även påtryckning från rektorernas håll om att inte låta elever gå ut med F i betyg, pga att ryktet försämras”
En annan lärare berättar att hon tvingats börja arbeta deltid för att inte bli sjuk av den press hon upplever i betygssättningen, och påtryckningarna från elever och föräldrar.
”Min rektor är helt kundorienterad och ger en minimal, obefintlig uppbackning.”
En tredje person skriver att hon sagt upp sig efter att hennes omdöme, i samband med betygssättningen, inte bara ifrågasatts.
”För ett par år sedan arbetade jag på en skola där rektorn eller någon annan loggade in i betygsrapporteringssystemet och ändrade några betyg som jag hade skrivit.”
”Säg en summa och vilket konto”
Jag befinner mig just nu mitt uppe i den värsta tiden på året, säger en lärare om betygssättningen. Det är obehagligt att läsa mejlen, berättar en annan.
”När jag sänkt elevers betyg sista terminen i årskurs 9 har rektor kallat mig till möte och krävt att jag aldrig mer får sänka ett slutbetyg utan att meddela honom först. Lärare som sätter generösa betyg får bättre löneutveckling eftersom betygen används som underlag vid lönesamtal.”
Och så är det berättelserna om pressen från föräldrar. Att sitta i möten där eleven kräver att få höjas, att skriva långa motiveringar till varför man satt ett visst betyg. Att bli inkallad på möte, eller till och med anmäld till Skolinspektionen.
”Vid betygsättning ringer en upprörd pappa till mig och frågar.
– Vad vill du ha för ett MVG?
– Jag förstår inte frågan, vad menar du?
– Äh. Du förstår mycket väl. Säg en summa och vilket konto.”
Berätta din historia för oss!
Har du egna erfarenheter kring betygspressen i skolan – som förälder eller lärare? Vill du berätta din historia?