En onsdag i juni larmades Kustbevakningen om ett omfattande utsläpp i Bottenhavet som upptäckts genom bilder från en satellitkamera. Utsläppet sträckte sig från Härnösand till Gävle, över en yta på 77 kvadratkilometer vilket motsvarar cirka 11 000 fotbollsplaner.
Snart stod det klart att det handlade om tallolja – ett ämne som enligt flera experter kan vara förödande för djur- och växtliv.
Utsläppet kunde spåras till fartyget Celsius Monaco, flaggat på Marshallöarna. Rederiet Celsius Shipping medgav att fartyget hade rengjort sina tankar i området men nekade till alla anklagelser om brott.
– Vi följde alla regler och protokoll, sa rederiets styrelseordförande Jeppe Jensen till SVT i juni.
Brist på bevis
Kustbevakningen inledde omedelbart en brottsutredning, gällande förorening från fartyg, som har pågått under sommaren. Men nu har förundersökningen lagts ned i brist på bevis.
En anledning är enligt nedläggningsbeslutet att de ansvariga på fartyget är utländska medborgare och att fartyget “redan hunnit lämna landet och efter vad som är känt inte förväntas återvända hit”.
– Vi kom inte längre. Ansvarig för besättningen fanns i Indien och fartyget är flaggat på Marshallöarna. Samtidigt är straffvärdet inte så högt så att vi kunde lägga en internationell spärr mot fartyget, säger miljöåklagaren Christer Jarlås.
– Men misstankarna finns kvar. Skulle de komma till en svensk hamn i närtid kan vi återuppta förundersökningen.
Regler tillåter utsläpp
Fartyg som transporterar vissa kemiska ämnen, exempelvis tallolja, får rengöra sina tankar till havs och regelverket tillåter då en viss mängd utsläpp.
– Men Kustbevakningens beräkningar visar att det här var mer än vad som var tillåtet, säger Christer Jarlås.