Enligt SvD har flygresorna med privatjet kostat Ericsson runt 50 miljoner kronor per år eller runt 300 miljoner kronor totalt under Hans Vestbergs vd-tid sedan 2010, en siffra som Ericsson bekräftar för tidningen.
Samtidigt har flygpolicyn stramats åt för Ericssons anställda.
Det kan jämföras med de uppmärksammade resorna med privatjet som SCA-direktörerna ägnade sig åt och som kostade 65 miljoner per år.
– Under senare år har antalet restimmar med affärsflygen gått ned. Delvis för att utbudet av kommersiella flygresealternativ till många destinationer har blivit bättre, men också för att utvecklingen av kommunikationsformer och ICT-lösningar till en allt större grad har ersatt resande, säger Karin Hallstan på Ericssons pressavdelning till tidningen.
Kan tvingas lämna Säve flygplats
Ericsson pekar också på att kostnaden för att driva verksamheten ökat på grund fler regler för affärsflyg, högre bränsleskatter, och att bolaget sannolikt kommer tvingas flytta från Säve flygplats, skriver SvD.
Vd Hans Vestberg har ofta rest med privatjet via bolaget Blue Chip Jet som Ericsson äger tillsammans med Volvo.
Bolaget äger två flygplan av märket Falcon 7X, som kan ta upp till 16 passagerare och har en räckvidd på 11.000 kilometer. Inköpskostnaden var cirka 850 miljoner kronor, rapporterar tidningen.
Ekonomiklass för anställda
För vanliga anställda gäller att såväl kortare resor som resor mellan olika världsdelar ska göras i ekonomiklass – även för den som börjar jobba direkt efter landning i en ny tidzon.
Däremot har ett 50-tal höga chefer plus koncernledningen en helt annan policy. Där flyger man första klass, eller business class.
– Generellt sett har koncernledningen möjlighet att åka i business class. Regioncheferna samt direktrapporterande till koncernledningen och regioncheferna har också möjlighet att åka business class med chefs godkännande, på interkontinentala resor som varar över sex timmar, säger Karin Hallstan på Ericssons pressavdelning till SvD.