SVT Nyheter har i flera artiklar berättat om den rådgivare på Swedbank som står åtalad för grovt bedrägeri efter att ha plockat ut totalt 35 miljoner kronor från sina kunders konton. ”Erik” är en av de totalt 14 kunderna som rådgivaren tog pengar ifrån.
– Jag hade pengar på ett räntelöst konto som jag ville placera. Han var min personliga bankman så jag frågade om han hade något alternativ och det hade han. Man har ju förtroende för någon som man har träffat förut när det gäller bankärenden, berättar Erik.
”Gick flera veckor utan att jag fick svar”
Pengarna som rådgivaren skulle placera kom bland annat från ett arv då Erik på kort tid drabbats av flera dödsfall inom den närmsta familjen.
– Jag hade så jäkla mycket annat att tänka på och glömde bort det där med tanke på allt annat som hände. När jag väl kom på att jag inte hade fått någon bekräftelse på placeringen försökte jag ringa honom men det gick flera veckor utan att jag fick svar.
– Sedan tog plötsligt Swedbank kontakt med mig. I det mötet fick jag veta vad som hänt.
Hur reagerade du?
– Självklart blev jag besviken när det uppdagades att han var misstänkt för brott och hade förskingrat de här pengarna. Det kom väldigt oväntat. Just då var det en jävla röra i mitt privatliv. Det var en hemsk tid. Jag vet inte om man kan säga att han utnyttjade mig.
Fick tillbaka pengarna
Enligt Swedbanks egen utredning var det dock ingen slump att just Erik drabbades.
”Han träffade kunder i alla samhällsskikt och som hade pengar och har riktat in sig på framför allt de som plötsligt fått pengar och kanske inte alltid haft vana att ha pengar. Folk som exempelvis haft dödsfall i familjen, sårbara situationer”, står det i ett av förhören med bankens säkerhetschef.
Erik blir själv chockad när han får höra hur många som drabbats av rådgivaren. Han har dock, precis som resten av de drabbade, fått tillbaka sina pengar samt ett litet skadestånd.