Fram till 2009 konstaterades självmord i vägtrafiken genom avskedsbrev från den avlidne. Men när myndigheterna – däribland Trafikverket – ändrade metod för att kunna skilja på vad som är olyckor och vad som är självmord bedömde man att självmorden var fler än vad som tidigare konstaterats.
I den nyare metoden kombinerar myndigheterna rättsmedicinska undersökningar med psykosociala analyser, och man bedömer nu att ungefär 10 procent av dödsfallen i trafiken är självmord.
Alfred Skogberg, generalsekreterare på den ideella organisationen Suicide Zero, menar att självmorden på vägarna är ett stort problem.
– Det finns många exempel på när människor försökt ta livet av sig i vägtrafiken, det är helt klart ett reellt problem, säger han.
”Grunden är den psykiska ohälsan”
Han menar att problemet inte i huvudsak är en fråga för trafiken att lösa, utan att det till stor del handlar om att jobba förebyggande mot psykisk ohälsa. Han tycker att det är bra att frågan om självmord på vägarna synliggörs.
– Grunden är den psykiska ohälsan. När människor går ensamma med sina tankar är det lättare att självmordstankar etableras. Ju mer vi vet om hur självmorden inträffar desto tydligare vet vi på sikt hur vi ska arbeta, säger han.
Trafikverket: Samverkan viktig
Anna-Lena Andersson på Trafikverket är en av dem som arbetar med den nyare metoden för att skilja olyckor från självmord. Hon menar att det är viktigt att särskilja självmorden från övrig statistik för att man ska kunna förhindra att fler tar sina liv på vägarna.
– Det kan handla om att försvåra åtkomsten till att kunna ta sitt liv i trafiken, men också om att informera andra myndigheter som också jobbar med målet att få ner självmorden. Den samverkan är oerhört viktig, säger hon.