Det uppger den ansvariga EU-kommissonären Andia Valean för Ekot och TT i samband med det informella mötet för EU:s transport- och energiministrar i Stockholm.
– Vi föreslår att A-traktorer ska kunna köras med ett B1-körkort och vi sänker då åldersgränsen till 16 år, säger Andia Valeans.
Men det innebär inte att vanliga bilar ska kunna köras av 16-åringar, det ger dem bara rätt att köra A-traktor.
Förslaget finns enligt Valean med i det omarbetade EU-direktivet för körkortsregler som läggs fram den 1 mars. När kommissionen har lagt fram förslaget skickas det till EU-ländernas transportministrar för förhandlingar och mycket kan ändras på vägen.
”Inte rimligt”
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) säger att han inte vet exakt vad kommissionen kommer att föreslå. Men också han vill skärpa kraven, på olika vis. Nu får 15-åringar som tagit mopedkörkort köra A-traktor.
– Det är inte rimligt, säger Carlson och framhåller att han redan har framfört det och att kraven för att framföra A-traktor måste skärpas.
Carlson säger också att regeringen kommer att gå fram med bälteskrav för A-traktorer. Han framhåller att att regeringen har en god dialog med kommissionen om hur kraven ska se ut, samtidigt som A-traktorns framtid måste säkras.
Det viktiga för regeringen är att säkerställa att ungdomar i Sverige, inte minst i glesbygd där det är långt till busstation och räls, ändå kan ta sig fram på ett tillgängligt och tryggt sätt. Där har A-traktorn en viktig funktion, säger Carlson.
Lade fram utredning
Nu krävs bara ett AM-körkort och åldersgränsen för det är 15 år. Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, vill höja åldersgränsen för den körkortsbehörigheten (AM) från 15 år till 16 år.
Hösten 2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven kring de ombyggda bilarna.
I november i fjol lade Transportstyrelsen fram sin utredning som bland annat innehöll krav på bilbälte, endast en passagerare per plats och vinterdäck, plus tekniska krav som ska göra det svårare att trimma fordonen.