Tusentals svenskar har blivit uppringda av okända nummer från Somalia och Seychellerna de senaste dagarna, och många väntar nu på dyra fakturor.
– Som konsument har du ett strikt ansvar för alla samtal som debiteras, rent juridiskt. Om du har ringt upp ett nummer kan du inte skylla på att det är ett bluffsamtal, säger Camilla Brogren, kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna, en rådgivningsorganisation för konsumenter.
Telenor står för kostnaden
Att det är kundens ansvar att betala för alla uppringda samtal är praxis enligt Allmänna reklamationsnämnden. Trots det kan operatörer vara schyssta och välja att stå för kostnaden för de kunder som drabbats.
LÄS MER: Ny våg av bluffsamtal från Seychellerna
– Det är upp till varje operatör om de kommer att kräva att abonnenten betalar eller inte. De har rätt att göra det, säger Camilla Brogren.
Telia uppger att de just nu ”tittar på” hur de ska hantera det som hänt i helgen. Eventuellt kan de tänka sig att betala de extra kostnader som uppstått. Tele2 uppmanar sina kunder att höra av sig och bedömer vem som står för kostnaden i varje fall individuellt. Telenor har som enda operatör hittills tagit kostnaden för alla de kunder som har anmält att de ringt upp bluffsamtalen.
LÄS MER: Polisen varnar för bluffsamtal från Somalia
– Vi har ingen juridisk skyldighet att göra det, men vi känner att det som hänt är väldigt olyckligt och vill försöka hjälpa så långt som möjligt med att ta kostnaden, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor.
Alltid gratis att svara
Ett rykte som florerat i helgen är att det kostar pengar även när man svarar på den här typen av samtal. Det stämmer inte, påpekar Camilla Brogren på Telekområdgivarna.
– Man kan aldrig bli debiterad för att man svarar på ett samtal. Det är bara om det är ett ”mottagaren betalar”-samtal, men då säger de ju det när man svarar och det kostar bara pengar om man godkänner det.