För två år sedan ändrades reglerna för hur man bygger om en vanlig bil till A-traktor. Sedan dess har det också blivit mycket lättare att fuska, enligt Carl-Erik Stjernvall som är teknisk expert på M Sverige.
– Det varierar ju beroende på bilen och det behövs lite kunskaper i att programmera och dra kablar, men det är en jättestor skillnad från hur det var tidigare. Förr fanns kraftfulla mekaniska spärrar för att få bilen att inte köra fortare än 30 kilometer i timmen, säger Carl-Erik Stjernvall.
Svårt att upptäcka
SVT har kartlagt domar från det senaste året som visar hur manipulerade A-traktorer används för att köra ifrån polisen. Det finns flera sätt att bygga om en personbil till en A-traktor. Ett sätt är att lägga in ny programvara i bilens motorstyrdon så att fordonet inte kan köras i mer än 30 kilometer i timmen, och sedan plombera det.
– Han som har byggt om just den här bilen har också raderat den ursprungliga informationen, säger Carl-Erik Stjernvall.
Men på andra A-traktorer där informationen finns kvar går det att återställa effekten och alltså komma upp i de ursprungliga hastigheterna. Om en kabel kopplas från motorstyrdonet kan det räcka med ett knapptryck inuti bilen.
– För någon som bara tittar på bilen är det omöjligt att bedöma vilken av sladdarna som går till en dold knapp i bilens kupé, säger Carl-Erik Stjernvall.
Se när Carl-Erik Stjernvall visar hur fusket kan gå till i videon.