Experten svarar: Tre frågor om appen Clubhouse

Uppdaterad
Publicerad

Chatt-appen ”Clubhouse” har med sin exklusiva framtoning kommit att bli en stor snackis bland tech-intresserade världen över. Skaparna tycks ha hittat ett tomrum bland de stora sociala medier-jättarna, något som för med sig möjligheter – men också problem.

”Clubhouse” har beskrivits som en virtuell hemmafest, där användarna kan röra sig mellan olika rum för att prata med varandra. För att en ny användare ska få gå med i chattforumet krävs att denne blivit inbjuden av en redan aktiv användare, vilket har varit en viktig beståndsdel när det kommer till appens framgång. Det säger Björn Jeffrey, techanalytiker på Svenska dagbladet.

– Det är lite som att krogar håller köer utanför krogen, man ser kön och tänker ”det måste vara kul där inne eftersom det är så många som står i kö”, säger han.

Trots att ”Clubhouse” konkurrerar med de stora sociala medier-jättarna tror Jeffrey att appen har möjlighet att växa sig ännu större på marknaden. Samtidigt spår han en del problem – framför allt när det kommer till moderering av innehållet.

– Det har varit svårt för Twitter att ta bort inlägg som är flera timmar gamla och på Clubhouse så sker ju alla samtal i realtid och försvinner sedan, säger Björn Jeffrey.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.