För att eleverna ska kunna lära sig någonting av en uppgift måste de direkt få en nyanserad och ofta individuell feedback. Och om de gör ett misstag måste de få veta på vilket sätt de gjort fel för att kunna lösa liknande problem i framtiden, enligt Vetenskapsradion.
”Otillräcklig feedback”
Enligt Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet, är det bara en liten andel av de pedagogiska apparna och digitala läromedlen som ger verklig feedback.
– Av de pedagogiska appar och digitala läromedel som används i Sverige är det kanske endast 2-3 procent som ger tillräckligt med feedback.
Finns felaktiga appar
Över 95 procent av apparna, som ger sig ut för att vara digitala läromedel, bör snarare ses testverktyg för att kontrollera vad eleverna har lärt sig.
Och enligt Agneta Gulz finns det dessutom appar som till och med har en negativ effekt på barnen, då programmen inte fungerar som de ska.
– Det är inte bra om ett barn som lär sig matematik tror att två gånger tre blir sex, men att tre gånger två däremot inte blir sex. Det finns exempel på välspridda pedagogiska appar som har sådana här fel.