Man ser det titt som tätt när man är ute och kör. Bilar som vinglar till. Som först kör för sakta på motorvägen för att sen plötsligt gasa på. Ofta är det precis så här vi kör när vi pratar eller håller på med våra mobiler, visar ett flertal domar som SVT gått igenom.
– Jag tycker att det är jätteobehagligt när någon använder mobilen när de kör, så jag brukar säga ifrån. Jag ser att man förlorar koncentrationen. säger bilpassageraren Beyla Cavallin till SVT.
Lagen fick kritik när den kom
Lagen, en paragraf inom brott mot trafikförordningen, som ska se till att vi slutar pilla på mobilen medan vi kör, infördes i december 2013. Det blev inget totalt mobilförbud och lagen fick kritik för att vara tandlös. Man får köra samtidigt som man använder mobil och annan kommunikationsutrustning, men bara om det inte påverkar vårt körsätt negativt, eller ”inverkar menligt” som det står i lagtexten.
Problemet är att det är svårt för polisen att bevisa vad det är som påverkar en förares plötsliga vinglande och ibland märkliga körbeteende, enligt trafikpolis som SVT talat med.
– Den är uddlös, det är jättesvårt att arbeta utifrån den lagen, säger Fredrik Ståhle, chef inom trafikpolisen i Stockholm.
Totalförbud i andra EU-länder
I många andra EU-länder är det ett totalförbud för mobilprat och böter utfärdas av polis på plats. I Storbritannien kan polisen direkt ta mobilen ur förarens hand och gå igenom den för att se om samtal ringts eller sms nyligen har skickats, som teknisk bevisning. I Sverige har polisen inte rätt till det när det gäller just den här lagen och om föraren nekar till brott får tingsrätten avgöra. Då handlar det om att ha bevis och ibland räcker inte polismannens eller andra vittnesuppgifter för att styrka att personens försämrade körsätt enbart beror på mobilanvändningen.
– Vi låg efter en bil på E4:an norr om Stockholm som vinglade mellan filerna. Vad kan det vara? tänkte vi. Antingen rattfylla, drograttfylla, eller telefon? Men det var inget av det, hon satt och käkade lunch med kaffe här och macka där, samtidigt som hon körde och det är ju inte straffbart, säger Fredrik Ståhle.
Färre åtalas
De allra flesta som stoppas av polis, erkänner direkt att de hållt på med mobilen och får då en bot, ofta runt 2000 kr, hemskickad av åklagare. I fjol erkände 52 förare på plats och fick böter. 33 förare nekade och åtalades vid tingsrätt. 2015 var det något fler som fick böter, 60 förare.
Istället åtalades färre, 16 förare fick en dom i tingsrätten. Av de 16 förarna dömdes 10 personer till böter, 3 friades och 3 åtal är ännu inte avslutade.
Tog selfies med sin hund
I en dom kan vi läsa om den 56-årige yrkeschauffören som på länsväg 249 i Lindesberg tog några selfies med sin hund samtidigt som han körde i hög fart. En bilist bakom ringer polisen och berättar att hon tror att mannen är berusad eftersom ”bilen var över en bra bit på det andra körfältet.
Det var många mötande bilister som fick väja för bilen och det var minst två mötande bilister som blinkade med sina helljus.” Mannen dömdes i slutet av november mot sitt nekande och fick1500 kronor i böter.
Dömd trots ingen ”direkt” trafikfara
Faktum är att man inte ens behöver vara en konkret trafikfara för att fällas – i en hovrättsdom från december fälldes en kvinna för att ha pratat i mobilen och trots att hon inte varit en direkt trafikfara utan haft ett ”körsätt som typiskt sätt har medfört fara”, döms hon på grund av så kallad ”abstrakt trafikfara” med hjälp av den nya lagen.
– Varför inte totalförbjuda det? Mycket enklare, framförallt om vi som polis ska övervaka det här. Jag tror vi skulle spara många olyckor på det, säger Fredrik Ståhle till SVT.
Trafikförordningen
Lagen, som är en del av trafikförordningen, infördes 1 dec 2013.
4 kap 10 e § och 14 kap 3 § 1 p c trafikförordningen (1998:1276)
Om lagen (ur dom):
Enligt 4 kap. 10 e § trafikförordningen (1998:1276) får en förare av ett motordrivet fordon vid färd på väg ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Bestämmelsen innebär alltså inte något totalförbud mot att använda exempelvis en mobiltelefon under körning. Användandet är otillåtet endast om det inverkar negativt på körningen.
Antal åtalade:
Strafföreläggande (böter) Åtal vid tingsrätt Totalt (någon form av påföljd)
2014 52 33 85
2015 60 16 76
Av de 16 som åtalades 2015, dömdes 10 personer, 3 friades och 3 har ännu inte fått dom.
Källa: Åklagarmyndigheten