Få svenska företag har policy om sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Bara sju procent av de svenska företagen har en formell policy för hur medarbetarna får använda sociala medier som Facebook, Linkedln och Twitter på arbetstid.

Motsvarande siffra för resten av världen är 20 procent, enligt en undersökning som bemanningsföretaget Manpower har gjort bland 34.000 arbetsgivare runt om i världen.

Hos arbetsgivarna finns en oro för hur de sociala medierna ska påverka medarbetarnas produktivitet.

Det finns också en rädsla för att företagets varumärke ska förstöras eller att känslig information ska läcka ut.

Det är dock bara 4 procent som säger att deras anseende har skadats i någon utsträckning av att medarbetarna använt sociala medier.

I Sverige är den siffran bara två procent.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.