• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT

Facebook används i partiernas kampanjer

Uppdaterad
Publicerad

De flesta partier använder sig i dag av olika typer information från sociala medier, till exempel genom riktade kampanjer. Ett exempel är när Socialdemokraterna försökte påverka personer som på Facebook visat intresse för vårdfrågor.

– Vi köper Facebook-annonser på gruppnivå, som när vi hade ett förslag om arbetskläder i vården och ville rikta in oss till Facebook-användare som uttryckt intresse för just vård- och omsorgsfrågor. Då når vi människor som är särskilt intresserade av våra budskap. Däremot lämnar vi inte ut uppgifter om våra medlemmar, exempelvis e-postadresser, till Facebook, skriver Martin Rynoson, pressekreterare på Socialdemokraterna.

SD: Ingen kontakt

Socialdemokraterna svarar däremot nej på SVT:s fråga om de varit i kontakt med Cambridge Analytica.

Cambridge Analytica och Facebook

Det gör även Sverigedemokraterna.

”Sverigedemokraterna har inte haft kontakt med eller fört diskussion kring att inleda ett eventuellt samarbete med Cambridge Analytica, eller till företaget närstående dotterbolag eller organisationer”, skriver pressekreterare Christian Krappedal i ett mejl.

Han skriver vidare att fenomenet med användning av personuppgifter i sociala medier inte är nytt:

”Därför har vi länge rekommenderat våra politiker och medlemmar att vara försiktiga med vilken information som delas med andra på exempelvis Facebook”, skriver han.

”Inte i hög utsträckning”

Även Miljöpartiet använder sig av riktade annonser.

– Men inte i hög utsträckning. Vi använder endast data genom verktyg som Facebook erbjuder, säger pressekreterare Pontus Tengby till SVT Nyheter.

Hur kan de kampanjerna se ut?

– Jag vill inte gå in i detalj hur vi jobbar med vår annonsering. Vi använder inga kontroversiella verktyg eller medel och har inte sett anledning att ändra våra rutiner. Men det är klart att vi följer utvecklingen och vi är måna om att valrörelsen blir transparent, säger han.

Liberalerna använder sig också av Facebooks data i sina kampanjer.

”Den data från Facebook som Liberalerna använder byggs enbart med de verktyg Facebook tillhandahåller för samtliga annonsörer”, skriver Adam Alfredsson, Liberalernas pressekreterare.

Samma svar ger Vänsterpartiet:

”Vi använder bara öppna data om användarna som Facebook själva tillhandahåller”, skriver Jonas Wikström, Vänsterpartiets pressekreterare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Cambridge Analytica och Facebook

Mer i ämnet