Redan i fredags gick den respit på sju dagar som Saab Automobile har för att betala ut de försenade lönerna till de kollektivanställda på Saab Automobile.
Respit
På måndagsmorgonen hade därför IF Metall ett möte där man skulle ta ställning till om en konkursansökan skulle lämnas in.
-Saab Automobile kan ha betalt in medlemarnas löner till banker i helgen och då dröjer det någon dag innan de får sina löner. Därför vill vi ge företaget en viss respit berättar Darko Davidovic.
1.486 anställda har fordran
Ett nytt möte är utsatt till tisdag eftermiddag men Vänersborgs tingsrätt är redan underrättad.
-Det här är ett unikt stort mål, säger Darko Davidovic. Vi har hela 1.486 medlemmar som har en fordran på Saab Automobile. Vi har redan haft kontakt med tingsrätten för att ge personalen där en chans att förbereda sig på att ta emot en konkursansökan.
Metall ska nu ha ett möte med de andra fackföreningarna som också berörs av att Saab Automobile inte betalt ut lönerna till de anställda. Men Metalls grundinställning är redan klar.
-Våra medlemmar har en fordran på Saab Automobile. Och regleras inte den har vi ingen annan möjlighet än att begära företaget i konkurs, säger Darko Davidovic.
Det här innebär att ledningen för Saab Automobile bara har några dagar på sig att få fram pengar. Förutom lönerna till de anställda har kronofogden också kopplats in då ett antal av underleverantörerna till Saab Automobile tröttnat på att vänta på att företaget betalar sina skulder.
Intensiva förhandlingar
Saab Automobiles styrelseordförande Vicor Muller har den senaste veckan suttit i intensiva förhandlingar med flera företag för att försöka ordna en bryggfinansiering. Pengarna ska – förutom att betala av gamla skulder – även användas till att få i gång Trollhättanfabriken som stått stilla i fem månader.
Enligt Rapports källor har ledningen för Saab Automobile förberett en rekonstruktionsansökan ifall förhandlingarna inte går i lås. Allt för att undvika att Saab försätts i konkurs. För en konkurs skulle innebära slutet medan en rekonstruktion gör att en advokat kopplas in som får möjlighet att se om det finns en överlevnadschans för bolaget.
Jan Nylander
jan.nylander@svt.se