Att många svenskar saknar sjövett märks tydligt i polisens statistik över anmälda brott. Utöver brott som sjöfylleri och fartöverträdelse är det en brottstyp som sticker ut: ”övriga sjötrafikbrott med fängelse i straffskalan”, exempelvis vårdslöshet i sjötrafik.
Under årets första sex månader fick polisen in 39 anmälningar av dessa brott, nästan en fördubbling jämfört med samma period i fjol då endast 21 fall anmäldes. År 2016 var det ännu färre, enbart 11 fall.
”Inte acceptabelt”
Johan Skogfeldt, gruppchef på sjöpolisen i Stockholm, tror att en förklaring är vattenskoterförare som kör för fort.
De senaste åren har sjöpolisen i Stockholm rapporterat in fler fall av vårdslöshet kopplat till vattenskotrar – jämfört med tidigare då man snarare rapporterade hastighetsöverträdelser.
– Vi vill visa allvarligheten i det de håller på med, att det är inte bara en hastighetsöverträdelse att köra fort bredvid badande, utan att det handlar om ett beteende som inte är acceptabelt, säger Johan Skogfeldt till TT.
Sjöfylleri minskar
Peter Novén, förundersökningsledare på trafikenheten i polisregion Väst, säger att en annan förklaring kan vara en ökning av antalet fritidsbåtar, vilket man märkt hos sjöpolisen.
Samtidigt poängterar han att det ofta krävs mer än bara vårdslöshet i sjötrafik för att det ska leda till ett faktiskt fängelsestraff, och ger ett exempel:
– Då hänger det ihop med sjöfylleri.
Antalet anmälda brott om sjöfylleri och fartöverträdelse till sjöss under årets sex första månader har dock minskat sedan 2018, enligt polisens statistik.